På PA-skilter skal storfolket kjennes

STOLTE PÅ PA-SKILT: Mercedez Benz og Aston Martin på PA-skilt på Norsk Sportsvognklubbs store årlige Vårmønstring av sportsbiler på Øvrevoll, der det var mye PA-siilter og tinndøler å se, uten at det var en sammenheng i det.

STOLTE PÅ PA-SKILT: Mercedez Benz og Aston Martin på PA-skilt på Norsk Sportsvognklubbs store årlige Vårmønstring av sportsbiler på Øvrevoll, der det var mye PA-siilter og tinndøler å se, uten at det var en sammenheng i det.

Artikkelen er over 1 år gammel

Det er ingen tinndøler som spiller noen hovedrolle I REMA 1000s nye reklamefilm, der en PA-registrert hvit Porsche sliter med på få frakta en stor rosa badefigur, og stoppes av politiet. Tinndøler har nemlig ikke enerett på PA-skilter. Men status er det fortsatt å ha PA-skilter!

DEL

NEIDA, INGEN TINNDØL I POLITITRØBBEL Snakkisen går, men det er altså ingen ny tinnmillionær som kjører hvit Porsche i REMA 1000-reklamen. Hvem som helst kan ønske nå seg PA-skilter på bilen, og statusbil-leverandøren Pettersen Autoimport AS har sørget for at det er mye fint med PA-skilter om dagen.
Det er nok nettopp der den er registrert, den hvite PA-registrerte Porsche som spiller hovedrollen i reklamefilmen, der du ser den vinkes inn til veibredde av en politimann med en enorm rosa badeand stikkende ut. Fra før har RA også omtalt at Petter Stordalen kjører rundt med PA-skilter, men han har da også rett til det - med eiendom i Tinn!?

PA = Rjukan
For PA-skilter er opprinnelig unikt for Rjukan, akkurat som NV er det på Notodden. Da man gikk fra en til to bokstaver på bilskilt 1. april 1971 fikk Rjukan som distrikt tildelt bostavene PA og PB, og Notodden NV og NX, selv om PB og NX foreløpig ikke er tatt i bruk.
Da skulle alle biler registrert i Tinn ha bokstavene PA før de siste fem sifrene. det startet med PA 10000, og man visste da alltid at det var en bil fra Tinn man møtte på veien. Det ble en status også, fordi PA-biler gikk ikke på veisalta underlag om vinteren. Derfor rusta de ikke som andre biler. Derfor fikk du mer for bilen når du hadde PA-skilter på den, og i bilmiljøet rundt om det ganske land var det kjent at PA-skilter borget for en bil som var bra for rust, og derfor anbefalingsverdig. Slik er det ikke nødvendigvis lenger. Det saltes fortsatt mindre i Tinn enn andre steder, men saltbøssa er ute på veiene i Tinn også.

H = Telemark
Det hører vel med til historien her å fortelle at før det ble to bokstaver, var det én, og da var det H som gjaldt. Men H-biler tilhørte hele Telemark fra de ble innført i 1912. Nummerseriene som da tilhørte Skien, Notodden, Rjukan og Kragerø politidistrikter var også fordelt i flere omganger. Biler som var registrert med H-301 til H-400 var fra Rjukan politidistrikt. De samme var de seinere H-901 til H-1000, og H-1601 til H-1699 og H-2300 til H-2499. I 1930 var det så mye biler på veien at fem sifre måtte tas i bruk. Da ble H-11000 til H-14999 forbeholdt Rjukan.
Men regelendringer skjer og nå følger skiltene bilene, og de PA-registrerte finner du litt over alt. Etterhvert som bilforhandlerne forsvant fra Tinn til større jaktmarker, er det også slik at du nå må be om å få PA-skilter hvis du vil ha det. Ellers får du NV på Notodden, NE i Skien, eller nå KS i Drammen eller BS i Bærum. Mange bilforhandlere på Notodden veit dette, og tilbyr aktivt PA-skilt på bilen til tinndøler, men hovedregelen er at du må be om det selv. Men Oslo-firmaet Pettersen Auto AS, som selger luksusbiler for langt over 100 millioner i året så er det PA-skilter som gjelder.

PA-statusen
For på de 48 årene er det ikke solgt så mange nye biler i vårt distrikt at vi har kommer høyere enn i underkant av PA 22000. I takt med at bilforhandler forsvant ble det færre PA-skilter, men da er det jo ikke så dumt at det fortsatt er status å ha PA på bilen.
På Norsk Sportsvognklubbs store vårmønstring på Øvrevoll sist helg var det mye luksussport på PA-skilter, deriblant både Bentley, Audi R8, hårete Porsche og Aston Martins. Om ikke annet gir det grunn til å gjenfortelle historien om PA-skiltene når du ser de relativt sjeldne bilene med status-registrering.
Ellers har myndighetene raslet med at regelen for registreringssted på bilene snart vil forsvinne. Det startet for alvor når hydrogen- og el-bilene gjorde sitt inntog. Hydrogenbiler i Norge er registrert HY uansett hvor de er solgt eller kjører, mens el-biler som kjent har brukt betegnelsene EL, EV, EK og nå kommer EB om kort tid.

I tog for PA?
Det er altså snakk om å fjerne regelen, og at bokstavene ikke lenger skal bety noe. Geografisk fordeling opphørte for 4-sifrede skilt på tilhengere og mopeder allerede fra 9. februar 2017, da den firesifrede kombinasjonen var oppbrukt. Og det trues med at det vil skje snart med de femsifrede bilskiltene også. Rjukan politidistrikt er jo også på historiens skraphaug.
Geografiske assosiasjoner gjør at enkelte bileiere i Norge fortsatt mener en viss prestisje er knyttet til en del bokstavkombinasjoner. Dette gjelder visstnok spesielt kodene for Bærum (BL-BT), og flere luksusbiler solgt til personer i Oslo og Drammen har blitt registrert med disse forkortelsene. Dessuten ble det bråk i Bergen da bokstavkombinasjonen SV kom inn. Det kunne da ikke en pent-talende høiremand av en bergenser finne seg i! Da var det nesten det samme hva det var, og heller et Stavanger-skilt!
Men i Tinn finnes det sikkert folk som er villige til å gå i tog for PA-skiltene. Det er tross alt status, og tinndøler er stolte av sine tradisjoner og PA-skilt! Skal vi kreve at det puttes på et sjette siffer før man fjerner statusen?

Artikkeltags