Planlegger bilbanekjøring - Årets bilfilm på kino

_DSF3248.RAF

_DSF3248.RAF Foto:

Av

- Jeg veit at den lokale motorhistoriske klubben kommer, men her får alle bilinteresserte hive seg på. Jeg har en idé om konkurransekjøring med bilbaner før forestillingen, sier kinosjef Robert Jenbergsen når årets store bilfilm, Ford v Ferrari har norsk premiere.

DEL

Ford v Ferrari er den sanne historien fra 1966 der Ford bestemte seg for å ta opp kampen med Ferrari i å kjempe om seieren i 24-timersløpet på Le Mans. Ved hjelp av legenden Carrol Shelby lagde de på noen uker en bil som siden har vært en udødelig klassiker Ford GT40. filmen er i regi av James Mangold, regissøren av Walk the Line og Logan. Oscar-vinnerne Matt Damon og Christian Bale spiller henholdsvis bildesigner Carrol Shelby og den fryktløse britiske sjåføren Ken Miles. Sammen bygde de en revolusjonær racerbil for Ford Motor Company for å vise at Ford ikke bare var familiebiler.

Tror på mye folk
- Den lokale motorhistoriske klubben har lagt sitt månedlige møte til denne kvelden, og kommer på kino etterpå, men filmen har 9-årsgrense, så her er det noe å få med seg for liten og stor, sier Jenbergsen. Det er derfor han planlegger å sette opp bilbaner slik at det kan bli litt konkurransekjøring i oppladningen på kinoen.
- Må jo lage litt show, men det er litt for tidlig si vordan det går. det får jeg komme tilbake til nærmere fredagen, men uansett så tror jeg denne filmen har stor appell. Det er en spennende story, og bilfilm går knallgodt på Rjukan kino, det viser ikke minst Børning- og Fast & Furious-filmene, men kinosjefen.
Filmen gikk til topps på kinoene i USA sist helg, og premierepublikum elsket det de så. Cinemacards-core på A+, som er beste karakteren, har ført til en karakter på fantastiske 8,3 på imdb, som tilsier at det er filmhistorens 150. beste film. Det sier sitt. her mener kritikerne at alt stemmer i drama og spenning.

Historien bak
Men hva er så historien bak? Jo i 1963 ville Henry Ford II, "the Deuce" at bilprodusenten skulle øke sitt renommé. Ford skulle "go racing", og hadde nylig introdusert en sportlig bil for massene, Ford Mustang. Problemet var bare at de ikke hadde sportsbiler. Det enkleste vill være å kjøpe Ferrari-fabrikken, men Ferrari trakk seg fra handelen, noe the Deuce ble provosert av. Derfor ville han hevne seg med at Fod startet et eget racing team, og med mål om å slå de da uslåelige Ferrari i det prestisjefylte 24-timers billøpet Le Mans i Frankrike. Dermed ble det et klæsj mellom egoene Enzo Ferrari og Henry Ford II, og Ford beslutter på uker å bygge bilen som fikk navnet Ford GT40.

Tøff jobb
Og på 60-tallet var ikke biler kjent for å være like driftssikre som idag. Hard kjøring førte til at pakninger og girkasser røyk, i tillegg måtte en bil være passe aerodynamisk og lett for å få opp farten og være god nok til å holde seg på veien. Og de første forsøkene gikk ikke bra. Bremser var et konstant problem. Og det viste seg at bremsene ville bli avgjørende. Men Carrol Shelby får med seg den aldrende sjåfør som veit hva som må til i Ken Miles. Sammen fikk de til det umulige i å konstruere en banerakett av en bil på få uker. Bilen er i seg selv en karakter her, og har siden vært en svært ettertraktet klassiker, som man fortsatt snakker varmt om 53 år etter.

Artikkeltags