EL-bilist i Tinn

Av
DEL

LeserbrevOle Jon Tveito mener i et innlegg i RA-blad den 8. februar at el-bil kjøring i Tinn er en ekstremsport. Etter to år med pendling fra Austbygde til Notodden i el-bil er jeg ikke enig med Tveito, at det er en ekstremsport. Det går faktisk ganske bra. Men Tinn kommune legger ikke opp til at det skal være enkelt for el-bilister å få ladet. Da tenker jeg ikke på de som bor i borettslag, men de som er på gjennomreise. De 4 «langsomtladere» som kommunen tilbyr er egentlig ikke et alternativ når man har behov for strøm underveis. 10km/timen er ladehastigheten, eller ca. 2kw/time. Ladestolpen på bildet i Håndtverkergata var i fjor vinter også lite tilgjengelig, tross purring til Teknisk om å måke fram ladestolpen. Om sommeren må man ha med kantklipper selv, da er den gjengrodd. På parkeringen ved NAV er det litt bedre. På Svadde, hvem vil stå der?

Av alle steder valgte man å legge en hurtiglader midt i byen. Dette er en svært lite egnet plassering for alle de som skal til f.eks. Gaustablikk, Imingfjell eller Skirvedalen. Det burde vært hurtiglader på Mæl og i Austbygde, slik at alle de som skal til hyttene sine og som må få ladet, kunne kjøre elektrisk i stedet for fossilt. Mellom Åssiden i Drammen, Fv 37 opp Jondalen og Fv 364 over Hovin er det ingen lademulighet i det hele tatt. I Kongsberg er det bare en hurtiglader, på Moane. I Notodden bygges det før sommeren 2 nye hurtigladere, så der blir det 3 stk, strategisk plassert langs E-134. I Sauland er det en stor ladestasjon på Saulandtunet. Men Tinn ser ikke til å ta inn over seg den nye form for bilisme. Velkommen etter Tinn, ENOVA tilbyr støtteordninger.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger.

Artikkeltags