Heddal bygdetun og NIA forstår ikke alvoret

Av
DEL

LeserbrevJeg viser til Evy Eilertsens leserinnlegg i RA 22. juni og Runar Lias tilsvar i RA 26. juni 2018.

Først en begrepsavklaring, begrepet: "veien til Helvete" betyr fortsatt at man er på vei mot noe veldig elendig, om noe skulle være i tvil.

Det er lenge siden jeg har vært så lei meg og trist som jeg er av NIAs håndtering av denne saken, så mye kunnskapsløshet på en gang skal en lete lenge etter. En vri på et gammelt ordtak er betegnende for innholdet i NIAs tilsvar fra 26 juni: "veien til helvete er brolagt med dårlige unnskyldninger".

NIA bommer i forhold til de fleste av problemstillingene som blir forsøkt bortforklart og bagatellisert i innlegget. Det er tydelig at NIA ikke forstår alvoret i situasjonen, og ikke har kunnskap nok til å forstå problemstillingene. De forstår tydeligvis heller ikke at det kan bli flere ringvirkninger av dette, ødeleggende for museets renommé. Det er nå engang slik at har du fått dårlig mat hos en restaurant tilknyttet en kjede sitter det langt inne for de fleste å gå på en annen restaurant tilknyttet samme kjeden for å spise. NIA trekker hele deres gode omdømme og rykte ned i søla med åpne øyne, og dette er det vanskelig å forstå for oss som står på utsiden. Det forventes og er viktig med 100% etterrettelighet, seriøsitet og faglighet i alle ledd i en organisasjon som NIA, ellers vil besøkende begynne å bli skeptiske til hva som blir presentert også i andre utstillinger. Og det nærmer seg en smerteterskel her nå.

Det er helt umulig å trekke noen sammenligninger mellom fjorårets bunadsutstilling, slik som Runar Lia forsøker, med å henvise til at i fjor var det også nyproduserte bunader utstilt. Utstillingen var da todelt med et klart og tydelig skille på hva som var nytt og hva som var gammelt, og alt som ble utstilt var flotte plagg som representerte kulturen og håndverkstradisjonene i Telemark på best mulig måte. Det må nødvendigvis være slik noen ganger når man har bunad og folkedraktutstillinger at de flotte tradisjonene man ønsker å formidle kun kan vises ved rekonstruksjon, fordi originalene er ødelagt. NIA har jo kompetansen på området så hvorfor ikke bruke den i forhold til denne siden av formidling/ konservering av eldre draktdeler. Å rekonstruere eldre plagg for utstilling er uansett langt fra det som skjer på bygdetunet nå i sommer, så unnskyldningen / bortforklaringen til NIA faller på sin egen urimelighet.

Det må være lov å stille spørsmål om godt faglig museumsarbeid når museet selv forklarer at de har kommet fram til hvilke drakter som skulle få være med på «kåringen: hvem er den vakreste i verden» ved at de er mye bedre til å google enn de besøkende som stiller spørsmål på nettsiden ang denne «kåringen». Hvis kompetansen som behøves for å drive bygdetun er at man er god til å google, så forklarer jo det mye!

NIA fremholder at det ikke er en fagutstilling eller en håndtverksutstilling men kun en morsom sommeraktivitet, det er egentlig helt uinteressant hva det er eller ikke er. Et hoppeslott var kanskje like bra? Og er ikke sying av bunader et håndtverk jmf NIA?

Jeg har heller lyst til å snakke om kvaliteten på draktene som er utstilt. Siden «kåringen» er rettet mest mot utenlandske turister, som NIA sier selv, er det ikke relevant med korrekt sydde bunader da? Er det helt greit å «lure» turister fordi de er utenlandske? NIA sier jo egentlig at det spiller ingen rolle om det som er utstilt er autentisk og representativt for publikum veit ikke hvordan bunadene skal se ut likevel. Det virker som det eneste som er relevant er å tjene penger! Jeg undere om NIA sjefen hadde vært fornøyd med en bunad som var utenfor tradisjon og med synlige feil?

Det er dessverre så altfor tydelig at NIA fronter tankegangen: «en bunad er en bunad» - bunaden blir ikke sett på og verdsatt som det kulturplagget det er, men blir sett på som et kostyme, som ikke er viktig. At det i tillegg som regel er kvinner som produserer folkedrakter og bunader gjør ikke saken bedre: Kvinnearbeid har aldri blitt verdsatt, og med skam og melde så har det tydeligvis ikke endret seg heller uansett om vi er i Norge i 2018. Hadde NIA forsøkt å behandle en gruppe menn like stemoderlig uansett yrkesgruppe, eller behandlet et typisk mannfolk håndtverk like dårlig, er jeg redd noen måtte se seg om etter ny jobb etter like dårlige avgjørelser som det er gjort her.

Så til NIAs «enorme» jobb for å få tak i noen til å stille ut bunader i Heddal i år, de har vært i kontakt med en rekke leverandører blir det skrevet. Så veldig mye kan dere ikke ha prøvd vel, ingen av de flere 100 menneskene jeg har vært i kontakt med har blitt spurt om å låne bort sin bunad. I et så mangfoldig samfunn som vi lever i så er det bunader fra hele landet i nærmiljøet vårt, flere av hvert slag som det var behov for etter google-søket deres. Jeg er villig til å vedde alle de 17 bunadene vi eier på at det hadde vært mulig å få låne drakter med god kvalitet til en utstilling nå i sommer. Jeg vet at det hadde vært mulig, så dette er en tynn unnskyldning. Si det som det er da vel: Det er mye mindre arbeid å få alle bunadene fra et sted. Det ser definitivt ut som det ikke er relevant for NIA å ta vare på gamle håndtverkstradisjoner og gammel kulturarv men si det da, det er i alle fall en ærlig sak.

Så er vi ved unnskyldningen om skadedyrene som bidro til at dere måtte velge akkurat den leverandøren. Alle som har holdt på med gamle tekstiler vet at 1 uke i fryseboks før og etter eksponering fikser opp i bl.a. møllproblemet, så enda et feilslått argument.

NIA hevder at samarbeidet er vederlagsfritt for begge parter, det er mange måter å se det på. For dette fremstår for besøkende som en rein salgsutstilling for kommersielt sydde bunader. Jeg skal vedde på at Heddal bygdetun vil bli oversvømmet av reklame for dette firmaet. Det er da vel klart at firmaet tjener på dette. Forsøker man å bortforklare det her må man være en usedvanlig dårlig forretningsmann.

NIA sitt siste argument er at tross alt så er anslagsvis 2/3 deler av bunadene våre sydd delvis eller i sin helhet i utlandet allerede. Det er jo et fantastisk argument. Andres dumhet legaliserer egen dumhet altså, ikke verst konkludert av et seriøst museum.

NIA mener at det ikke er et museum sin rolle å diskutere om det er riktig eller galt med bunader sydd i utlandet. Og får det til høres ut som både i aviser og radio at det er en gjeng bunadstilvirkere i Telemark som reagerer på dette fordi de bla er redd for å miste jobbene sine. Men det er så mye mer enn en gjeng «halvgærne bunadskjerringer» i Telemark som reagerer på denne utstillinga, det er folk fra hele landet i de fleste fagmiljøer både i og utenfor museumsverden. Felles for alle er at dette er skremmende. Det fremstår som veldig useriøst av NIA å forsøke og bagatellisere kritikken og gjøre den til noe annet enn det den er.

Jeg tenker også på alle generasjonene av folk som har sydd, utvikla og formidlet kunnskapen om folkedraktene og bunadene våre, de må jo ikke bare snu seg i graven av dette «stuntet» men de må jo «spinne rundt». Betyr virkelig den gamle historien og kulturarven vår så lite for NIA som det ser ut som i flere sammenhenger? Så det er greit å tråkke gammel kunnskap og minnet etter kunnskapsrike tradisjonsbærere og håndtverkere langt ned i søla? Det er rett å slett skammelig av NIA, jeg er flau på deres vegne!

Så til slutt tenker jeg på utfordringer rundt valget av produsenten som har levert draktene til årets utstilling. Har NIA kontroll på lønn og arbeidsforhold for syerskene i Thailand? At firmaet er helt norskeid som de skriver selv, er vel ikke en god nok forsikring om at syerskene har tilnærma norske arbeidstider og norske lønninger? I min verden blir det nemlig en stor selvmotsigelse å arrangere en flott utstilling for arbeidernes rettigheter, 8 timers arbeidsdag og lønnskrav - det ble virkelig slått på stortromma på Vemork 1 mai. For så i neste omgang å lage en utstilling av bunader som er produsert i utlandet, med bunader som kan være sydd av arbeidere med både dårlige lønninger og elendige arbeidsforhold. Dette er det ingen som sier noe om, og det er underlig. Håper jo selvfølgelig NIA har kontroll på dette, men når en ser så mye venstrehåndsarbeid på resten av denne utstillingen er det lov å tvile.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger.

Artikkeltags