Tid for å ta reiselivsgrep

Av
DEL

LeserbrevDet sies at det er i motbakke det går oppover. Ganske sikkert oppleves det ikke slik for Tinns politikere om dagen, når minusmillionene florerer og alt blir en kamp for å sikre en noenlunde akseptabel budsjettbalanse. Da er det ikke så lett å se opp og fram.

Formannskap og kommunestyre skal behandle strategisk reiselivsplan også, før jul. En plan som har i seg mange viktige elementer og som peker ut retningen for den videre reiselivssatsingen i Tinn kommune. Utviklingen av byen Rjukan er sentral. Visjonen er enkel: "Rjukan - alltid verdt et besøk". Planen har tallfestede og målbare målsettinger, blant annet at det innen 2030 skal være skapt 100 nye årsverk relatert til økt aktivitet i reiselivet. Halvparten skal være heltidsstillinger besatt av mennesker som bor innenfor Tinns kommunegrenser.

Rjukan skal rustes opp, vi skal bli et bærekraftig reisemål, vi skal bygge hele destinasjonen og ikke bare enkeltaktører, vi skal levere kvalitet og vi skal utvikle tilstrekkelig infrastruktur. Alt ifølge reiselivsstrategien.

Sjøl har jeg i 15 år brent for én spesiell sak, nemlig gondol fra Gaustaområdet og ned til Rjukan. Gondolen er nevnt i handlingsplanen, men bare med ord. En forretningsplan for gondol fra Rjukan til Gaustaområdet skal være utarbeidet innen 1/1 2022, og først 8 år senere skal den være finansiert og under bygging. Det er et tidsperspektiv som etter min oppfatning fort kan gjøre Rjukan om til en liten blindtarm i Destinasjon Gausta.

Reiselivsstrategien er utarbeidet parallelt med at de nye eierne på Gaustablikk har jobbet fram sin Masterplan for Gausta. En plan med store ambisjoner, og hvor gravemaskinene allerede er i gang. Området rundt Gaustablikk, og skianlegget, skal utvikles for flere hundre millioner kroner. Utbyggerne sier selv at 80 % av de turistene som er på Gausta om 10 år ennå ikke har hørt om stedet. De ser med andre ord for seg mangedoblinger av besøkstall.

Utfordringen ligger i å starte koblingen mellom Gausta og Rjukan raskt nok - så raskt at ikke Gausta ser seg tvunget til å bygge ut fasiliteter som egentlig hører byen til, men som blir liggende for utilgjengelig med dagens infrastruktur. For det er ingen tvil - sammen er Gausta og Rjukan dynamitt! Det er hva vi kan få til sammen som løfter destinasjonen opp på et høyere nivå enn de aller fleste andre norske destinasjoner, både sommer og vinter.

Gondol fra Rjukan til Gausta er et trappetrinn-prosjekt, der første trinn kan være å bygge gondol (6-8 seters egg) fra Dale til Fyriegg. Gaustatoppen Skisenter jobber med planer for nye heiser som strekker seg nedover fjellsida på vestsiden av Svineroiveien, og det er ikke lenge før det vil være fullt mulig å kjøre på ski helt ned til Dale. En gondol kan bety behov for færre t-krok- eller stolheiser. I reiselivsstrategien står det at Gaustaløypa skal være klar til bruk i 2022. Da bør gondolen også være klar.

Neste etappe kan være fra Dale til Rjukan, med mellomstasjon ved Rjukanbadet/Flerbrukshallen og endestasjon på sørsiden av Rjukan Torg. Den kan stå klar til det nye byhotellet åpnes i 2026, også det ifølge reiselivsstrategien.

Jeg tror det vil være mulig å samle bred støtte for og stort engasjement rundt en slik satsing. Jeg tror det er mulig å finne mange medinvestorer også. Men det er Tinn kommune som må ta føringen. Nå har vi muligheten til gjennom behandlingen av reiselivsstrategien å si at vi ser hva som skjer på Gausta, og vi er beredt til å følge opp i forhold til å bygge Rjukan som det naturlige reiselivssenteret i kommunen. Ett viktig signal kan være å løfte gondolen Rjukan - Gausta fram i lyset fra sin til nå litt lite synlige plass i strategien for utvikling av Tinns viktigste næring de kommende tiårene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger.

Artikkeltags