Danske Kvorning Design med sine partnere i Gagarin og Creative Technology har vunnet oppdraget fra Norsk Industriarbeidermuseum (NIA) om å formidle historien til Tungtvannskjelleren, stedet for den verdensberømte sabotasjeaksjonen «Operation Gunnerside».

Arne Kvorning er grunnleggeren av Kvorning Design, og er CEO i firmaet som har 18 ansatte og 30 års erfaring fra designbransjen.

- Det var bestemt et drømmoppdrag. Vi har kjent historien i mange år, og den er også meget kjent i Danmark, og jeg har kjent til denne historien i store deler av mitt liv, og har vært på Norsk industriarbeidermuseum tre ganger tidligere. Jeg har faktisk også fått lov å komme ned i Tungtvannskjelleren og få sett en første titt på det, sier direktør Arne Kvorning.

- Allerede da hadde vi forhåpninger om at det kunne bli utlyst en oppdragskonkurranse, og det er på alle måter en drømmeoppgave.

Over hele verden

- Dere har fått dette oppdraget i konkurranse med en rekke store designfirmaer?

- Vi var veldig begeistret da det var klart at vi fikk oppdraget. Vi har arbeidet mye i Norge, og det meste av verden. I nordisk sammenheng er vi en av de største på museumsutstillinger. Vi har også vært i Tinn tidligere, og jobbet med Hardangervidda Nasjonalparksenter og vi har arbeidet med presentasjonen av den norske verdensarven, og vi skal utføre verdensarvutstillinger på de mange norske verdensarvsteder.


- Hvordan er Kvorning design blitt så gode på museumsdesgn og oppleveseskonsepter?

- Vi har lang erfaring etterhvert. Jeg startet firmaet i 1992, så vi er 30 år i år. Vi har opparbeidet oss god kompetanse på slike design. Men jeg vil si at det handler mye med metoden vi har, der vi arbeider mye med dramaturgi, og det å føre folk inn i en stemning. Og det er noe vi har blitt kjent for å være gode på, sier Kvorning.

Kan ikke røpe noe

- Hva kan du røpe om det vi kan oppleve på Vemork?

- Haha, jeg kan ikke røpe hemmelighetene ennå, og det har jeg også lovet Anna Hereid, men i store trekk kan jeg si at de besøkende vil bli meget personlig engasjert i utstillingen. Det er en ganske ny måte å gjøre det på. Man skal bli en del av opplevelsen, og være med å skape sin egen opplevelse. Men det handler jo om den store kjente hendelsen som er sentral i det hele, men det er en historie også om tungtvannskjelleren både som arbeidsplass og krigsskueplass, og mere til.

- Det at dette er så viktig for NIA, gir det ærefrykt?

- Ja, det har man da. Men vi er klare på hva vi ønsker å oppnå, og det liker de da også på Vemork. Det er en mystisk og svært viktig historie, og den har stor aktualitet med en ny verdenskrig som kan lure rundt hjørnet. Det håper vi jo aldri vil skje, men det vil være med å skape et bakteppe, og vil trekke folk til utstillingen allerede til sommeren.

Mye på kort tid

- Men det er ikke lenge til. Blir dere ferdig?

- Nei, det er en stor utstilling, og den skal bli til på relativt kort tid. Så vi skal ikke bli helt ferdige til da. Men når publikum kommer 18. juni vil det være masser å se på. Vi har gode forhåpninger om at det blir veldig bra allerede da, selv om det er mer som skal skje i ettertid. Det blir mange turer til Rjukan de nærmeste ukene, sier Kvorning.

- Vi skal ha workshop rett etter påske, og 20.-21. april skal vi være der på Vemork. Vi er jo blitt vant til å jobbe via Teams under korona, men det slår ikke det fysiske møtet og være på stedet. Vi håper på å bidra til at det blir noe helt spesielt.

- Fortell litt om samarbeidet dere har med Gagarin og Creative Technology.

- Vi har jobbet sammen i mange år etterhvert, og det ser vi fram til å bruke her også dette samarbeidet. Vi samarbeider veldig godt med dem. Vi er 5-6 som nå jobber med det hos oss, og så er det 3-4 hos Gagarin, og det samme hos Bride, eller Creative Technology som de heter nå, så dette er et stort og viktig prosjekt for oss alle. Det har høyeste prioritet. Det skulle bare mangle. Det er en fantastisk historie!