Gå til sidens hovedinnhold

Erlend (45) har gått alle nesten alle Norges jernbanestrekninger. Mangler bare Vemorksporet

Erlend Garåsen har gått 5000 kilometer langs norske jernbanespor – både nåværende og nedlagte. I en ny bok tipser han om å vandre i historiske spor. Men boka har et bittelite hull, og det er et sidespor på Rjukanbanen.

For abonnenter

– Prosjektet mitt har også handlet om å ta livet tilbake. I mange år var det en utopi å skulle drive med friluftsliv, sier Erlend Garåsen.

I sommer skal han gå de aller siste etappene av et nærmere ti år langt prosjekt hvor han har vandret langs alle norske jernbanelinjer. Garåsen går både der togene fremdeles går i rute, og der togskinnene er erstattet av turveier.

Livet hans har ikke alltid gått på skinner, bokstavelig talt.

– Årene fra jeg var 15 til 25 var en mørk periode. Jeg fikk Wegeners granulomatose, en sjelden bindevevssykdom som gjorde meg tungpustet og sliten. Friluftsliv kunne jeg bare glemme, forteller han.

Ti år senere gjorde flere laseroperasjoner pusten betraktelig bedre, men i 2011 fikk han et nytt tilbakeslag: Kreft.

– Høsten 2012 spurte en venninne om jeg ville bli med å gå Rallarvegen fra Haugastøl til Finse. Jeg hadde vært gjennom kreftbehandling og operasjoner, og var usikker på om jeg ville klare det. Men det ble en fantastisk tur! Jeg ble fascinert av det fine landskapet og hvor langt man kunne gå på kort tid på tilrettelagte turveier, forteller Garåsen.

Til fots fra Oslo til Bergen

Etter nok en tur langs Rallarvegen, som ble bygget som anleggsvei til Bergensbanen, bestemte Garåsen seg rett og slett for å gå hele Bergensbanen etappevis fra Oslo til Bergen.

– Da det var fullført, tenkte jeg: «Hvorfor skal jeg gi meg nå?» Og fant ut at jeg skulle gå langs alle jernbanelinjene i hele Norge, forteller han.

Han understreker at han ikke har gått langs skinnene.

– Det er strengt forbudt. Jeg har gått på turveier i nærheten, forteller han.

Turene har han beskrevet på nettsiden Skinnelangs.no. Nå er han også aktuell med boka «Skinnelangs. Turer langs historiske jernbanelinjer fra nord til sør». Her skriver han som tittelen tilsier om de nærmere 40 jernbanelinjene hvor tog ikke lenger er et alternativ.

– Flere kommuner har anlagt turveier langs nedlagte jernbanelinjer. Disse turveiene har blitt veldig populære. De aller fleste er lavterskelturer som er tilrettelagt for rullestolbrukere, noe jeg synes er viktig, forteller han.

Tur i tunnelen

Garåsen mener det er mange grunner til å legge gå- eller sykkelturen i historiske spor.

– Toglinjene har noen dimensjoner man ikke får på en vanlig turvei: Underveis møter man gjerne både på tunneler og flotte, verneverdige stasjonsbygninger. Toglinjene er dessuten en viktig del av vår kulturhistorie, forteller han.

Han trekker fram noen av sine favorittstrekninger.

– Aurabanen, som gikk mellom Sunndalsøra og Osbuvatnet, er den mest spektakulære. Den 10 km lange turveien går nærmest i en fjellhylle 800 moh., over stupbratte fjellsider, reklamerer han.

Et annet tips er Arvedalslinja.

– Arvedalslinja byr både på flott utsikt og en spennende kulturhistorie. Den er en sidebane til Rørosbanen, og går forbi både Johan Falkbergets fødested og gruva han begynte å jobbe i da han var bare 12 år gammel.

Dresin

På fem av Norges nedlagte jernbanestrekninger kan du sykle dresin, og Garåsen anbefaler både Flekkefjordbanen og Numedalsbanen.

– På Flekkefjordbanen sykler du gjennom 18 tunneler, og passerer mange flotte stasjoner. I tillegg har du fin utsikt mot vann, forteller han.

– Numedalsbanen har også mange tunneler. Underveis er det i tillegg fine stasjonsbygninger som er gjort om til rasteplasser. På Veggli vertshus kan du dessuten overnatte i en jernbanevogn.

Selv skal han gå de etappene han har igjen på Nordlandsbanen og Rørosbanen i sommer, i tillegg til at han skal guide langs Treungenbanen, Setesdalsbanen og Flaksvandbanen i samarbeid med lokale historielag.

Opplevelser om bord

Vil du oppleve noen av landets historiske jernbanelinjer uten å ta beina fatt, finnes det flere muligheter. Norsk Jernbaneklubb kjører veterantog på både Krøderbanen og Gamle Vossebanen hele sommeren. I tillegg kjører de museumstog på det vanlige jernbanenettet.

– Vi har turer Nordmarka rundt i førsteklasses vogner med treretters middag i spisevognen. Vi kjører også tur/retur Oslo-Bergen med en dags opphold i Bergen. Underveis formidler vi spennende jernbanehistorie, forteller Kai Hartmann.

Han sitter i hovedstyret i Norsk Jernbaneklubb, og er ansvarlig for utfluktskjøringen.

De historiske turene kan du lese mer om på Historisketogreiser.no. I år starter ikke turprogrammet før i august på grunn av koronoasituasjonen, men veterantogene på Krøderbanen og Gamle Vossebanen vil gå fra juni dersom reglene tillater det.

Også på Setesdalsbanen, Urskog-Hølandsbanen og Rjukanbanen kan du kjøre veterantog.

Hartmann anbefaler også dresin.

– Det er kjempefint å sykle dresin, både Valdresbanen og Flekkefjordbanen byr på veldig flotte turer, sier han.

Vemorksporet er sommerens store mål

Erlend Garåsen kjenner Rjukanbanen og Tinnosbanen godt. Og da Storegut begynte å gå i turistrafikk på Tinnsjøen var han ikke sen om å sikre seg en billett.

- Storegut var en flott opplevelse. Nå mangler jeg bare Vemorksporet, så er jeg helt i mål. Håper det blir mulig i løpet av dette året, sier Garåsen til RA, som også har nye museumsbygget over Tungtvannskjelleren på lista si over severdigheter som må oppleves.

- Når det gjelder Tinnosbanen ble jeg helt sjokkert over hvor mye av kjøreledningen som er stjålet. Det er jo bare trist.

Han liker dårlig at kobbertyvene også har prøvd seg på Rjukanbanen.

- Vi må ta vare på jernbanehistorien vår, avslutter Erlend Garåsen, som er sikker på at Rjukanbanen gjør det de kan for å beskytte jernbanesporet mot slike kulturvandaler.