Fra støperihall til vognhall - åpnes med brask og bram torsdag

RJUKANBANEN: Einar Gabrielsen er avdelingssjef ved Rjukanbanen NIA.

RJUKANBANEN: Einar Gabrielsen er avdelingssjef ved Rjukanbanen NIA. Foto:

Torsdag ruller den første jernbanevognen inn i den nye vognhallen på Rjukan. Dette er en historisk overgang for Rjukanbanen og museet.

DEL

NIA inviterer publikum til åpning og omvisning i vognhallen. Vognhallen var tidligere støperihall og har stått ubrukt i lang tid.

UBRUKT: Støperihallen har stått ubrukt i lang tid.

UBRUKT: Støperihallen har stått ubrukt i lang tid. Foto:

Rjukanbanen åpnet i august 1909 og ble elektrifisert i 1911. I 1991 la Norsk Hydro ned trafikken på Rjukanbanen.

Nå, 29 år senere, lever Rjukanbanen med tog og ferger videre som museumsjernbane etter å ha blitt del av NIA i 2013.

I 2015 ble Rjukan-Notodden Industriarv skrevet inn på UNESCOs verdensarvliste. Verdensarvmidler fra Riksantikvaren har gjort det mulig for Rjukanbanen og bygge en ny vognhall.

-Nå er det lagt skinner, og alt fredete materiell skal inn i den nye vognhallen. Nå blir alt samlet under tak. Det er 16 freda vogner, forteller avdelingsleder Einar Gabrielsen ved Rjukanbanen NIA.

Vognhallen kan i 2021 åpnes til publikum, slik at alle kan studere de historiske togene på et sted. Vognhallen er også første trinn i NIAs plan for Rjukanstøpen - på sikt vil Øst-Telemark museumssenter etableres her.

Det vil bli tog, snorklipp, taler, pølser og omvisning i den nye hallen på torsdag formiddag, og det blir taler ved Maja Foss Five hovedutvalgsleder for Kultur , Vestfold og Telemark fylkeskommune og ordfører Steinar Bergsland.

De som vil overvære arrangementet må si fra til NIA grunnet smittevernhensyn.

HISTORISK: Damplokomotiv på stasjonen.

HISTORISK: Damplokomotiv på stasjonen. Foto:

Artikkeltags