Vinteråpen vei Gaustablikk – Tuddal, lokaltrafikk og næringsutvikling

Av
DEL

Viser til leserbrevet fra Annbjørn Lurås og reportasjen som omtaler vinteråpen vei mellom Gaustablikk og Tuddal.

Først og fremst er jeg glad for all diskusjon om å skape næring og legge til rette med god infrastruktur inn og ut av våre distriktskommuner. Jeg ønsker derfor tinndølene lykke til med prosjektet vinteråpen vei over Imingfjell. Gjennom vedtak i Kongsbergregionen har undertegnede støttet Tinn kommune i nettopp den saken.

At dette ble en reportasje på trykk, slik den gjorde, kom like overraskende på meg som sikkert enkelt mener om min ordbruk i saken. I en uformelle samtale med journalisten brukte jeg ordet «surmaga» om meninger der man satte vinteråpen vei over Imingfjell og Gaustaråen inn i samme bås og startet en prioriteringsdebatt. Overfor journalisten, som akkurat hadde intervjuet meg om en annen sak, var min intensjon å peke på at disse sakene er ulike fordi man over Gaustaråen nå først skal gjennomføre et analysearbeid før man vurderer om vinteråpen vei er realistisk å få til. Likevel var ordbruken unødvendig og det beklager jeg.

La oss legge det bak oss og heller se på potensialet, også for vinteråpen vei over Gaustaråen. Med en massiv utvikling av Gaustablikk som, trolig, den reiselivsdestinasjonen i Norge med raskest utvikling for tiden og Hjartdal kommune sin satsning på fritidsboliger i Tuddal så vil en vinteråpen vei over fjellet ha flere positive effekter – på begge sider av Stavsroparkeringen.

Fra mitt perspektiv ser jeg at stadig flere som ønsker seg en fritidsbolig i Tuddal også er opptatt av kort reisevei til tilbudene man finner i Tinn kommune, enten det dreier seg om skisenter, Rjukanbadet eller opplevelsesnæringen for øvrig. I Hjartdal ser vi også at trafikken går andre veien der både handelsnæring og reiselivsbedrifter får besøk fra Tinn. Gjennom trafikktelling og erfaringer ved de siste årenes vinterferie- og påskeåpne fjellovergang ser vi at det har positiv effekt for næringslivet både i Tinn og Hjartdal kommuner.

I tillegg til dette kommer beredskapssituasjonen for alle de som beveger seg oppe på Gaustaplatået. Her ferdes det så mye mennesker, på hytter på Gaustablikk, på ski, til fots og med heis til Gaustatoppen, og i området for øvrig at man bør vurdere vinteråpen vei som en del av beredskapssituasjonen i fjellet. Hadde man bygget veien i dag, hadde man bygget vei for å holde den åpen 365 dager i året, og med muligheter for å komme seg ut av området i minst to ulike retninger.

Vestfold og Telemark fylkeskommune, Tinn og Hjartdal kommuner gjør derfor nå et grundig arbeid for å se hva som skal til for å kunne åpne denne veien gjennom vinteren. Et grundig utredningsarbeid gir best mulig grunnlag for valg av løsninger fremover. Jeg venter spent på utfallet av det arbeidet og tror på betydelig styrking av «Gaustaområdet» med en vinteråpen fylkesvei 651


Med vennlig hilsen

Bengt Halvard Odden

Ordfører, Hjartdal kommune

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger.

Artikkeltags