Det viser ferske tall fra Statens vegvesen. Nå jobber selskapet Hardangerviddatunnelene AS for å få til tunneler på vidda.
– Den eneste fremtidige, og gode løsningen for den økte trafikken på Hardangervidda er å bygge tunneler. Tunneler vil bidra til at reinsdyrene får det bedre, turismen og reiselivet vil nyte godt av lettere fremkommelighet, og dyrelivet vil kunne gå uforstyrret på vidda, forklarer Leiv Vambheim, daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS.
Ønsker seg tunneler
Hardangerviddatunnelene AS jobber for å etablere en sikker helårsvei på Hardangervidda med bygging av tunneler.
Riksvei 7 har en trafikkøkning på over 23 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i november i fjor, 2017. i 2017 vedtok Stortinget at riksvei 7 og riksvei 52 skal få status som en hovedvei øst-vest. Riksvei 7 er tiltenkt reiseliv og persontrafikk, mens riksvei 52 skal være hovedvei for tungtrafikk.
Stadig flere velger Hardangervidda
– Prognosene til veivesenene viser at bilistene kommer til å prioritere Hardangervidda også i fremtiden. Jo bedre riksvei 40 blir, jo flere bilister vil velge Hardangervidda, sier Vambheim.
Ønsker seg tunnel på Dyranut
IfølgeVambheim erhovedutfordringene på vidda per dags dato, kolonnekjøring og stengte vinterveier. Det ønsker Hardangerviddatunnelene å løse ved å bygge en tunnel på Dyranut.
Dyranut tunnelen skal være 6,26 kilometer med flere tilførselsveier. Det er også tenkt at veien skal heves for å bedre brøyteforholdene på vinterstid. Tunnelprosjektet er anslått til 2 millioner kroner.
Statistikken fra Statens vegvesen kan du lese mer om her:
LES OGSÅ:
- 700.000 nordmenn reagerer på alt fra juletrær til adventslys
- Julenissen kom med 2,4 millioner til idrettslagene
- Nå kommer Fiskumparken for alvor
Kommentarer til denne saken