Jobber med å gjøre Kari bedre for hver dag

KOMMUNE-KARI: Kommune-Kari har fått totalt ansvar for at du skal finne fram på Tinn kommunes nye nettside, men hun trenger opplæringshjelp, så hun blir så flink som mulig.

KOMMUNE-KARI: Kommune-Kari har fått totalt ansvar for at du skal finne fram på Tinn kommunes nye nettside, men hun trenger opplæringshjelp, så hun blir så flink som mulig.

- Tinn kommunes nye nettside blir bedre for hver dag som går, men vi er avhengige av å få tilbakemeldinger om feil og forbedringer fra publikum, sier Malene Eggerud på Tinn kommunens servicetorg.

DEL

TINN KOMMUNES NYE NETTSIDE Tinn kommune lanserte for kort tid siden sin nye nettside der Kommune-Kari har fått en svært sentral plass for å kunne svare på spørsmål og lede deg som bruker rett fram uten vanskeligheter. Men det har ikke vært uten oppstartsutfordringer, og det jobbes daglig med å feilrette. RAs test av nettsiden oppdaget flere ting som nå er rettet, men det er helt sikkert mer som skal rettes på.
- Jeg jobber mye med dette hver dag, så jeg håper det blir bedre og bedre for hver dag som går. Målet er jo en svært brukervennlig nettside, sier Malene Eggerud. Hun og Kristin Leikanrud er de som hovedsakelig jobber med å få ting forbedret fra dag til dag.
- Vi har nå rettet alle tingene som dere kommenterte, men det er en prosess å få sidene så gode som mulig. Derfor er vi avhengige av tips når noen oppdager noe, sier Eggerud.
Et verdifullt tips hun har fått etter RAs gjennomgang er blant annet bruk av VPN, og at kommunens nettside må være tilgjengelig fra utlandet.
- Mange av brukerne er jo både fra Sverige og Danmark, så det er noe vi må be dem se på, som stusset på hvorfor hun ikke fikk samme feilmeldinger som RA.

Ber om brukertips
- Men vi er altså helt avhengige av at brukerne melder fra når de oppdager feil, og kanskje også kommer med forslag til tekst. Det er ikke alltid så lett å sette seg inn i hvordan alle formulerer seg når de spør. Meningen er at man skal både kunne bruke stikkord og stille spørsmål i hele setninger, forteller Eggerud.
Tinn kommune er nummer to ute i Kongsbergregionen med den nye løsningen, etter Rollag, mens RA feilaktig antok at Kongsberg og Notodden også hadde skiftet over. Det er altså ikke riktig.
- Nei, de kommer etter oss, og vil snart også miste de linkene, og ha Kommune-Kari som frontfigur akkurat som oss. Så vi er med på utviklingen av det nye konseptet, sier Eggerud.
Den forrige siden var laget av kongsbergfirmaet Itum, men nå er det oslofirmaet Prokom som lager løsningen for alle kommunene i Kongsbergregionen. De andre kommunene har sidene under arbeid, mens Tinn altså er med å rydder ut feil, sammen med Rollag.

- Ta kontakt
- Vi har rettet opp mange ting bare idag, og det er lagt til infoside om hallene og også en oversikt over halltider, som Robert Jenbergsen ville ha med, så det blir stadig bedre. men vi ber om at de som ikke får svarene de er ute etter, de som har tips og finner feil, om å ta kontakt med meg eller Kristin på servicekontoret, sier Eggerud.
- Vi vil rette fortløpende både med å lage svarene Kommune-Kari får spørsmål om, og med linkingen, og takker for hjelpen vi får med det, sier Eggerud.

Artikkeltags