- Bilister må gjøre sitt ved en tunnelbrann, sier brannsjef Ken Drager da kinosjefen prøvde seg som brannslukker

- Det er faktisk et realistisk scenario, og jeg synes filmen er god, selv om noe også overdrives for dramaet, sier Brannsjef Ken Drager. Han har sett Tunnelen som nå settes opp tirsdag.

DEL

MER TUNNELEN PÅ RJUKAN KINOTunnelen er sett av godt over 200.000 på kino, og har gått bra på Rjukan Kino siden premieren andre juledag. Tirsdag sette den opp igjen, og da kan prøve deg som brannslukker, slik kinosjefen gjorde nede ved brannstasjonen.
- Det gikk bra det, det var gøy, og effektivt, sier kinosjef Robert Jenbergsen, som fikk tatt video av det som nå er spredd i sosiale medier. Tirsdag får alle som vil muligheten til å være brannslukker når filmen settes opp, sannsynligvis for siste gang på Rjukan kino.
- Nå håper jeg de som ikke har sett den benytter anledningen, sier Jenbergsen, og brannsjefen er enig, for det er ting hente her for den tunnelfarende bilist.

- Realistisk
- Det er faktisk et realistisk scenario, og jeg synes filmen er god, selv om noe også overdrives for dramaet, sier brannsjef i Tinn kommune Ken Espen Drager.
- Jeg synes de har fått fram hvordan brannen utvikler seg og at det blir tett og mørkt. det er også realistisk hvordan folk kan oppføre seg, sier Drager, som ikke har opplevd tunnelbrann i Tinn.
- Nei, vi har ikke hatt bilbrann i tunnel, men vi hadde en øvelse for et par år siden da vi øvde på bilbrann i Lønliljo-tunnelen. da viste det seg at røyken ikke gikk slik vi hadde forutsett, sier Drager. Det rykkes ut fra begge sider når alarmen går på Tinnsjøveg-tunnelen, men det er Tinn som har hovedansvaret blant annet fordi de har kortest vei, og fordi de antar at vindretningen går not Notodden. I store tunneler er det effektive vifter. Det er utfordringen på Tinnsjøvegen, og selv om det brannfarlige PE-skummet i tunnelen ble fjernet under oppgraderingene for noen år siden, kan en bilbrann utvikle mye røyk i seg selv.

Anbefaler investering
- Under øvelsen brukte vi en større vifte som vi lånte fra Porsgrunn. Vi har foreslått for Statens vegvesen at det bø være en vifte i øvre Telemark også, som kan komme på plass å kort tid, sier Drager. I tunnelbranner er det røyken som dreper.
- Som i filmen blir det tett og mørkt, og vanskelig og farlig å puste, og det er riktig scenario at vi må kjøre et stykke inn i røyken for å komme til brannen, sier Drager, til spørsmål om at noen reagerer på at de kjører inn i røyken.
- Det må man nok. Men det er aller viktigst at sjåførene også kan gjøre sitt før brannen blir stor. Vi er avhengige av rask handling fra sjåføren. Det kan avgjøre, så slike øvelser på slukning er verdifulle, sier Drager.
- Benytt sjansen til å prøve selv og slukke, og se filmen du som ikke har sett den. Det blir nok siste sjanse på kino, sier Robert Jenbergsen.

Artikkeltags