Kjørte til Gaustatoppen i stor langkjøringstest av el-Audi

FERIETUR-TEST: De fire ulike e-tronene kom seg fint igjennom langturstesten til Gaustatoppen, selv om de måtte kjøre omvei om Hovin.

FERIETUR-TEST: De fire ulike e-tronene kom seg fint igjennom langturstesten til Gaustatoppen, selv om de måtte kjøre omvei om Hovin. Foto:

Audi E-Tron Owners Norway har sammen med de andre E-trongruppene like før helgen gjennomført en stor langkjøringstest fra Lier til Gaustatoppen med de tre E-Tronutgavene som hittil har kommet fra Audi.

DEL

Møller-gruppen har hatt enorm suksess med sin første el-bil, Audi E-tron, som nå finnes i fire utgaver. Bilen topper salgsstatistikken i Norge med over 6.000 solgte hittil i år, noe som er dobbelt så mye som merke nr. 2 på statistikken VW Golf. Testen var fram og tilbake til Lier med de fire E-Tron-utgavene e50, e55 og e55 sportsback, og en ca. 80 mils test av e55 med større hjul.
- Det er alltid spennende å arrangere tester. Dette er fjerde gang jeg og andre medlemmer i e-trongruppene på Facebook gjennomfører tester sammen. Dette er første gang vi har med en sportsback, den er så langt et ganske sjeldent syn og det er få privatkunder som har fått denne bilen, skriver Kjell Salvigsen som tok initiativet til testen, og fikk med Møller som selger bilmerket.
- Jeg vil takke Møller Bil Follo og Møller Bil Norge for meget positiv innstilling da jeg helt på impuls henvendte meg for å låne bil. Og jeg vil presisere at ingen av oss som testet bilene har noen interesser i Møller, vi er en gjeng tilfeldig utvalgte amatører som elsker å kjøre bil og utføre tester som dette.
- Utrolig fint område vi kjørte i, så jeg skal ta turen en gang til i sommer til Rjukan og Gaustatoppen med familien, sier Salvigsen til RA.

KJEMPETUR: - Gaustatoppen og området rundt må bare oppleves, vi var enige om at dette var verdt turen alene. Vi tok oss god tid til en god prat, bildetaking og en kort liten fjelltur, sier Kjell Salvigsen.

KJEMPETUR: - Gaustatoppen og området rundt må bare oppleves, vi var enige om at dette var verdt turen alene. Vi tok oss god tid til en god prat, bildetaking og en kort liten fjelltur, sier Kjell Salvigsen. Foto:

Valgte Gaustatoppen
- Da jeg inviterte til test visste jeg ikke hvilken rute vi skulle ta, det eneste jeg var bestemt på var at det ikke skulle være noen motorvei test denne gangen, det er grundig testet tidligere. Det skulle være landeveiskjøring og helst en typisk dagstur mange kan komme til å velge i sommer -det blir nok mange e-troner på veiene i sommer på grunn av situasjonen vi nå er i, sier Salvigsen.
- Det som er mest spennende med disse testene er at de er åpne for alle som vil delta, både de som er fornøyde med bilene sine og de som kanskje er misfornøyde med rekkevidden og lurer på om noe kan være galt med sin bil. Fordelen med våre tester er blant annet at vi kjører under helt identiske forhold og vi kjører stort sett som perler på en snor slik at hastighet og kjørestil blir så lik som overhodet mulig, noe en del andre tester dessverre ikke alltid gjør.

3 km med stiging
- Jeg fikk inn flere forslag og vi ble enige om at en tur til den meget populære Gaustatoppen hadde vært spennende og aktuell. Dette er en tur med mye stigning, estimerert samlet stigning på turen er omtrent 2800 meter pluss, sier Salvigsen. Stigninger er det som koster energi i el-bil, og så genererer bilen energi i nedoverbakker.
- De viktigste høydene er fra Notodden til toppen av fjellet (1260 -20 = 1240 m). Fra Lier til toppen mellom Kongsberg og Notodden og motsatt vei fra Notodden (2x 430 m = 860 m). Fra Tinnsjøen til toppen av åsen (725 – 190 = 535 m). I tillegg var det litt opp og ned rundt Kongsberg og på vei over åsen rundt Tinnsjø. (150 -300 m). Så jeg var ærlig talt spent på om vi ville oppleve noen topp resultater her, men godt vær var i hvert fall med og legge til rette for gode tall, sier Salvigsen.

Foto:



Stengt Tinnsjøvei
- Ruten vi valgte til Gaustadtoppen var med start i Lier, rett i nærheten av Drammen, Asker, Bærum og Oslo. Vi hadde først en transportetappe fra Lier til Notodden via E134. Fortsatte så videre på E134 til Sauland der vi hadde første stopp for å ta litt bilder og lese av forbruk. Fra Sauland tok vi fjellveien til Rjukan gjennom Tuddal, forbi Stavsro, med en avstikker til Gaustablikk før nedstigning til Rjukan. Fra Rjukan kjørte vi ned til Tinnsjøen, der vi måtte ta omkjøring på østsiden fordi Fv37 var stengt for trafikk. Turen gikk da via Austbygda, Hovin og Gransherad og tilbake til E134 rett sør for Sauland. Deretter matpause på Notodden og retur til Lier via E134. Ved Kongsberg valgte vi denne gangen å kjøre sør for byen via Skollenborg og Darbu, for å slippe å krongle oss gjennom alle omkjøringene rundt nye E134, som ennå ikke er åpnet. Totalt ble dette omlag 33 mil. Ingen av oss har kjørt denne turen tidligere med e-tron, så vi ante ikke hva resultat kom til å bli, forteller Salvigsen i rapporten.

Realistisk kosetur
- Vi hadde tilnærmet likt dekktrykk i alle bilene og alle ble kjørt i comfort mode med full aircondition, dette skulle være en komfortabel kosetur, ikke en tur i rangemode og noe ukomfortable effiency mode. Comfort mode viste seg virkelig å være rette valget,spesielt da vi kjørte over fjellet på humpete veier. Vi holdt fartsgrensene i reell GPS fart og kjørte dette som om det skulle være en vanlig dagstur.
Da vi kom opp til det høyeste punktet, Flistjønnskaret, kunne vi se at forbruket var ganske høyt, basert på disse tallene ville vi ikke få noen særlig gode resultat. Nå har vi heldigvis erfart en del og lært mye ved å lese andres erfaringer, så vi visste at det verste nå var tilbakelagt og at langt bedre tall ville komme på veien videre, sier Salvigsen.
- Gaustatoppen og området rundt må bare oppleves, vi var enige om at dette var verdt turen alene. Vi fikk dessverre ikke opplevd toppen, vi hadde ikke tid og det er fremdeles mye snø på vei oppover. Men vi tok oss god tid til en god prat, bildetaking og en kort liten fjelltur.

Foto:



Ladet på vei ned
På vei ned til Rjukan fikk vi nok mye igjen på batteriet gjennom regenerering og bremsing og i bunnen av dalen kunne vi konstatere at tallene hadde endret seg vesentlig. Kort oppsummert forteller han til leserbe i de sosiale mediene:
e50 med 20 tommere/255: snittforbruk 18,9 kWh/100km som gir anslått rekkevidde på 34,2 mil om vi hadde kjørt til batteri var tomt.
e55 med 20 tommere/255: snittforbruk 19,2 kWh/100km som gir anslått rekkevidde på 43,5 mil om vi hadde kjørt til batteri var tomt.
e55 med 21 tommere/265 og mye utstyr: snittforbruk 20,1/100 km som gir anslått rekkevidde på 41,6 mil om vi hadde kjørt batteriet tomt.
e55 sportsback edition one med 21 tommere: snittforbruk 18,8/100 km som gir anslått rekkevidde på 46 mil om vi hadde kjørt batteriet tomt. Dette forutsetter at bilen har 86,5 netto batteri kapasitet, noe den skal ha.
Dette er meget gode tall mener jeg, og viser at Audi leverer langt innenfor Wltp som vi får oppgitt når vi kjøper bilene våre. Jeg synes faktisk de er for konservative, sportsbacken jeg lånte fra Møller hadde oppgitt wltp på 376 km, sikkert mye på grunn av soltak og de massive felgene/ hjulene og ellers mye utstyrt bil.

Fryd på dårlig vei
Så kan dere diskutere om Audi lager effektive biler eller ikke. Jeg mener denne testen viser at disse bilene har mange kvaliteter, både når det gjelder rekkevidde, komfort og ikke minst kjøreglede. Bilene er en fryd å kjøre på turer som dette, nå gleder jeg meg enda mer til bilferie i Norge på humpete landeveier over fjell og gjennom daler! Husk for all del å endre fra "effiency" til "comfort mode" på dårlige veier. Dette var mitt første møte med sportsbacken. Jeg har vært litt lunken etter å ha sett bilder av bilen, men etter nesten 80 mil med bilen må jeg si at både jeg og resten av familien ble betatte av bilen og det var med tungt hjerte at gi måtte gi den fra oss. Vi har vært meget fornøyde med vår ganske ordinære e55, men sportsbacken var rett og slett mer sporty og morsom, og designet ble jeg mer og mer glad i. Skikkelig tøff bil rett og slett! Nå skal det sies at dette var en påkostet edition one med masse flott utstyr som komfortseter med massasje og ventilering, soltak, flotte felger med bredere dekk og mye annet som dessverre er utenfor mitt budsjett område. Men skulle vi ha bestilt bil i dag ser jeg ikke bort fra at gi hadde valgt en sportsback selv om bagasjerom er en del mindre og dermed ikke så praktisk, forteller Salvigsen.

Foto:

Entusiaster
- Jeg har en god nabo som har den første edition one utgaven av e55. Vi kjørte en tur på motorveien sammen og denne turen ga en god pekepinn på at utformingen av sportsbacken faktisk gir en del mindre forbruk på motorvei i høye hastigheter. 24,5 kWh vs 22,8 kWh/100km på en tur ca 6 mil og snittfart 100 km/t. Meget gode tall mener jeg. I løpet av helga kjørte jeg litt over 78 mil. Omlag 35 mil var motorvei kjøring med snittfart ca 100 km/t, resten var småkjøring og turen til Gaustatoppen. Dette gav et snittforbruk på 21,7 kWh, noe som gir anslått rekkevidde på cirka 40 mil.
Denne testen ble gjennomført takket være et godt teamwork, fikk meget god hjelp og gode innspill fra alle deltakerne, sier Salvigsen, som takker Eivind Helle, Rune T. Larsen og Gjert Inge Reknes for gode bidrag og bilder.

Foto:

Artikkeltags