Hans firma AV-Team og en gjeng entusiaster er i ferd med å lage en dokumentarfilm om Rjukanbanen – eller Rjukanbanene i flertall som han understreker.

- Vi snakker om strekningen fra Notodden stasjon og helt opp til Rjukan – ja med strekningen til Tinnoset og Vemorksporet, presiserer han.

Starter på Notodden

Denne uka hadde de møter med representanter fra Rjukanbanen og ledelsen ved NIA angående arkivfilm og nye opptak.

- Tanken er at vi starter kronologisk fra Notodden stasjon reiser opp til Rjukan, opplyser Gisle Nomme, som selv har vært fotograf på Norsk Hydro.

- Vi må understreke at selv om vi fokuserer på jernbanen så må vi jo fortelle om bakgrunnen til at den ble bygget nemlig industrien som vokste opp på Notodden og Rjukan, presiserer Terje Høgli.

To typer dokumentar

Produsent Bremdal er i ferd med å produsere en tilsvarende film om Bratsbergbanen som gikk fra Notodden til Porsgrunn.

- Der er vi i ferd med å klippe sammen en dokumentar på en og en halv time. Vi går ganske detaljert til verks.

- En film for jernbaneentusiaster?

- Ja, sier Bremdal.

- Og dem er det utrolig mange av ute i verden, skyter Erling Zapffe inn.

Han kjenner Rjukanbanen og hjelper produksjonsteamet underveis.

- Men vi skal også lage en 25-30 minutters versjon beregnet for ungdom, turister og andre. Den kan for eksempel vises her inne i denne flotte stasjonsbygningen før passasjerene tar seg en tur på banen. Altså vi skal lage to ulike versjoner av dokumentaren om Rjukanbanen – slik vi gjør det med Bratsbergbanen, understreker Bremdal, som har vært på Rjukan før.

Filmet Vemork i 1977

Blant annet var han en del av NRKs kamerateam som filmet sprengninga av Vannstoff-bygget på Vemork i juni 1977.

Historien om Rjukanbanen har mange dramatiske kapitler.

- Ulykker og sabotasjeaksjoner skal selvsagt tas med, men vi er også opptatt av den dagligdagse bruken av banen, og da bilder og filmer som avspeiler dette. Familier som drar på bærtur, sønn på perrongen på vei til militærtjeneste og forventningsfulle barn på vei til sommerferie. Ja, og fullasta tog med kunstgjødsel på vei ut av dalen. Den type filmer og bilder er vi på jakt etter, opplyser Bremdal.

- Få med at har folk noen slike filmsnutter liggende hjemme – ja så digitaliserer vi dem gratis for dem, påpeker Høgli.

På jakt etter "Gulosten"

Karene er også på jakt etter fargefotografier som viser Rjukanbanens to lokomotiver av Secheron typen i sin originale gulfarge.

- Etter kort tid ble de malt grønne - slik de framstår i dag, men da de ankom Vestfjorddalen engang i siste halvdel 1950-tall var de gule. Derfor fikk de tilnavnet "Gulosten l" og "Gulosten II". Det finnes svarthvitt bilder, men er det noen som har fargebilder - aller helst film fra da de var gule så hadde vi vært veldig takknemlig om å dele disse, oppfordrer Bremdal

Og her er litt for nerdene

Så et lite avsnitt angående bane og baner. Her er en presisering fra Wikipedia:

Etter en overenskomst 25. juli 1913 ble Tinnosbanen av Rjukanbanerne overtatt av statsbaneselskapet Tinnoset-Porsgrunnbanen (banemerke T.P.B.) og administrert av Norges Statsbaner fra 1920. Rjukanbanerne (flertall) ble dermed forkortet til Rjukan – Mæl og kalt Rjukanbanen, mens Bratsbergbanen fikk tillagt strekningen Notodden – Tinnoset.