En av Norges hotteste biler må tilbakekalles

Mercedes EQC er en av de største bilnyhetene i år, og har vakt stor oppmerksomhet i Norge. Nå er det klart at 1.700 eksemplarer må kalles tilbake.

Mercedes EQC er en av de største bilnyhetene i år, og har vakt stor oppmerksomhet i Norge. Nå er det klart at 1.700 eksemplarer må kalles tilbake.

Av

Og her er det ikke noen liten jobb som må gjøres.

DEL

(Moss Avis) (BROOM) Mercedes har i år lansert elbilen EQC i Norge. SUV-en er den første ut i en hel familie av nye elbiler fra Mercedes. Og her hjemme har interessen vært enorm.

Elektrisk SUV med 4x4 og gode plassforhold og til relativt gunstig pris, er ikke overraskende populært i Norge.

Importøren hadde flere tusen kunder på interesseliste, allerede før prisen var klar. Og det ble snart klart at mange av dem nok må smøre seg med litt tålmodighet. Leveringene er nemlig begrenset i starten.

Feil i drivlinjen

ECQ er den fjerde, elektriske og fullvoksne SUV-en i markedet. Først ut var Tesla Model X. Så fulgte Jaguar I-Pace og deretter Audi e-tron, før Mercedes så meldte seg på.

En god del norske EQC-kjøpere har fått bilene sine nå utover høsten. Det har du kanskje lagt merke til ute i trafikken.

Nå må noen av disse belage seg på å levere bilen tilbake til forhandleren, for en utbedring. Det er nemlig kjent at Mercedes nå kaller tilbake EQC på grunn av en feil i drivlinjen.

ECQ er den første bilen ut i en rekke elbiler fra Mercedes.

ECQ er den første bilen ut i en rekke elbiler fra Mercedes.

Vanskelig å kontrollere bilen

Konkret er det snakk om en bolt i framakselen. Gjennom en intern kvalitetskontroll har man oppdaget at bolten i forakselens differensialgirkasse muligens ikke oppfyller holdbarhetskravene gjennom bilens livsløp.

Hvis/når det skjer noe med denne, skal ikke framakselen lenger klare å drive bilen. I verste fall kan deler fra den defekte bolten sette seg fast i differensialen, det igjen kan gjøre det vanskelig å kontrollere bilen.

1.700 biler er berørt

Med andre ord: Det er ikke snakk om en filleting, og å utbedre dette er heller ikke gjort i en fei. Ifølge tyske medier som først skrev om tilbakekallingen, er jobben omfattende. Hele den elektriske drivenheten på framakselen må byttes, jobben er beregnet til å ta rundt åtte timer.

Til sammen 1.700 EQC-eksemplarer skal være omfattet av tilbakekallingen, 571 av disse befinner seg i Tyskland. I Norge er det snakk om et fåtall:

– Introduksjonsvolumet som har ankommet Norge er i all vesentlighet forhandlernes demonstrasjonsbiler og importørs internbiler, de såkalte 1886-modellene. Kun en forsvinnende liten andel er overlevert til norske kunder og disse vil bli kontaktet av vårt servicenettverk for avtale om oppgradering. Dette er normal prosedyre i en slik sammenheng, sier Audun Hermansen som er PR- og informasjonssjef for Mercedes-Benz Norge.


Artikkeltags