Prøvde å hemmeligholde ny undersøkelse om snus og tobakk. Her er den

IKKE HELT ETTER PLANEN: I 2016 la helseminister Bent Høie (H) frem de nye snusboksene. Målet var å gjøre dem styggere. Nå viser en undersøkelse at flere liker designet enn tidligere.  Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)

IKKE HELT ETTER PLANEN: I 2016 la helseminister Bent Høie (H) frem de nye snusboksene. Målet var å gjøre dem styggere. Nå viser en undersøkelse at flere liker designet enn tidligere. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)

Av

I en undersøkelse Folkehelseinstituttet ikke ville levere ut, viser det seg at en av tre digger de nye «stygge» snusboksene.

DEL

(Helgelendingen) (Nettavisen): Nylig under en internasjonal konferanse på Ullevål i Oslo om snus og tobakk, la forskerne Ingeborg Lund og Janne Scheffels ved Folkehelseinstituttet (FHI) frem de foreløpige konklusjonene i en ny undersøkelse.

Nettavisen fikk nyss i presentasjonen og tok kontakt med FHI. I to omganger nektet instituttet å utlevere undersøkelsen. Først per e-post, før vi ble tilbudt å få gjenfortalt hovedfunnene gjennom en av de ansatte. Men Nettavisen fikk ikke se presentasjonen.

Det var først etter en innsynsbegjæring at FHI ga etter, og overleverte presentasjonen som ble holdt på den internasjonale konferansen.

Det er totalt gjennomført fire undersøkelser. To ganger med 1.200 ungdommer i alderen 16-21 år, og to undersøkelser med voksne med mer enn 2.500 respondenter.

Flere liker snusboksen

Da helseminister Bent Høie (H) la frem forslaget om de nye snusboksene, var det klart at målet med den grønne fargen og utformingen var å gjøre snusboksene styggere.

– Vi har funnet frem til den fargen som har minst appell og som ikke gir en god følelse i forhold til produktet som er inne i pakningen. Det er en ærlig farge, sa Høie til Nettavisen da forslaget ble lansert.

Forslaget har imidlertid ikke fått helt den responsen helseministeren ønsket seg. Like før snusboksene var klare for å inntre butikkene, fikk de skryt for sitt stilige utseende, og en designstudent uttalte til NRK:

– Jeg vurderer å snuse igjen.

Snussalget har eksplodert

I en sak tidligere i år kunne Nettavisen avdekke at snussalget har skutt i været etter de nye snusboksene kom på markedet.

Den blodferske undersøkelsen som FHI ikke ønsker å publisere før mot slutten av året, gjentar denne kritikken.

På spørsmål om i hvor stor grad du liker snusesken, svarer 30 prosent «veldig mye» eller «ganske mye». For de gamle boksene var tilsvarende andel 20 prosent.

Det er flere som oppgir at pakken deres ikke lengre stikker seg ut, og det er nær sagt ingen forskjell mellom preferanse for utseendet til snueskene.

General og Skruf

På spørsmål om de synes snuseskene er «attraktive» var det tidligere mange som sa Nick & Johnny hadde attraktive snusbokser. Nå er de fleste samlet på samme nivå. Men nivået er økt for alle andre merker i undersøkelsen.

For selv om færre sier Nick & Johnnys snusbokser er attraktive, sier flere at de synes General, Lab og Skruf har mer attraktive bokser etter de «stygge» boksene ble innført.

På spørsmål om hvor mange som ønsker å prøve ulike snusmerker, er det en utflating for alle merkene utenom Skruf. Tidligere var det seks prosent som sa de ville prøve Skruf. Nå er andelen oppe på 10 prosent.

– Komisk

– Det er smått komisk at helsemyndighetene ender opp med å designe mer attraktive bokser enn de boksene de ville til livs, sier Geir Hammer som er sjef for Swedish Match Norge. De er den største snusprodusenten i Norge, og lager blant annet General.

– Det er bra at man evaluerer effekten av standardiserte forpakninger. Men det er ingen som har startet å snuse på grunn av fargen på boksen, iallfall ikke før nå, sier Hammer til Nettavisen.

Hammer mener det er bare et spørsmål om tid før helsemyndighetene kommer med nye reguleringer. Fordi denne ikke virket, mener han.

– Nå er det bare å lene seg tilbake og vente på neste «snusfornuftige» regulering, for når reguleringen ikke virker er normalen at det kommer en ny.

Artikkeltags