Over 300.000 biler ikke EU-godkjent grunnet lysfeil

Over 300.000 av 1,1 millioner lette kjøretøy som er blitt kontrollert i år ble ikke godkjent som følge av feil med lysene. Denne bilen, som tilhører Anniken Solheim, derimot fikk tomlene opp under EU-sjekk tidligere i år.

Over 300.000 av 1,1 millioner lette kjøretøy som er blitt kontrollert i år ble ikke godkjent som følge av feil med lysene. Denne bilen, som tilhører Anniken Solheim, derimot fikk tomlene opp under EU-sjekk tidligere i år. Foto:

– Å sørge for at alle lys virker som de skal er helt vesentlig for trafikksikkerheten, ikke minst nå i den mørke årstiden.

DEL

(Tidens Krav) I en pressemelding (2. november) signert Autobransjens leverandørforening opplyses det at 29 prosent av norske biler ikke blir godkjent ved EU-kontroll grunnet feil ved lysene. De høye tallene overrasker bransjen.

– Av 1,1 millioner lette kjøretøy som har gjennomgått periodisk kontroll hittil i år, ble over tre hundre tusen ikke godkjent grunnet feil ved lysene, sier Leif Magne Halvorsen, senioringeniør i Vegdirektoratet, seksjon tilsyn og kontroll.

For mellomtunge og tunge kjøretøy er andelen enda høyere.

Pass på i mørketiden

Autobransjen opplyser videre at det så langt i år er kontrollert nær 90.000 kjøretøyer i de mellomtunge og tunge klassene. Ifølge Halvorsen er det her tett opp til 50 prosent som ikke ble godkjent grunnet feil ved lysene.

– 14 prosent av de lette kjøretøyene ble ikke godkjent grunnet feil ved hovedlysene. 32 prosent av de mellomtunge og tunge kjøretøyene ble ikke godkjent grunnet feil ved lykter for parkeringslys, baklys, lykter for toppmarkeringslys og sidemarkeringslys, sier Halvorsen.

Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening, sier dette er overraskende høye andeler, og at dette «viser med all tydelighet at eierne må vise mer årvåkenhet».

– Selv om man følger bilens serviceplan er det fortsatt nødvendig å sjekke tilstanden selv med jevne mellomrom. Å sørge for at alle lys virker som de skal, er spesielt viktig. Dette er helt vesentlig for trafikksikkerheten, ikke minst nå i den mørke årstiden, sier Hansen.

Han påpeker at utstyret som sikrer at vi ser og blir sett kan vise seg avgjørende for å forhindre ulykker. Også i Vegdirektoratet synes man at andelen kjøretøy som ikke godkjennes ved periodisk kontroll er høyt, og at antallet registrerte lysfeil bør ned.

– Samtidig viser tallene at kontrollordningen fungerer ved at feil avdekkes og utbedres. Det er bra for trafikksikkerheten, sier Leif Magne Halvorsen.

På parkeringsplassen ved Rema 1000 Langveien fredag ettermiddag i den første fasen av skumringstiden, er det jevn trafikk av biler ut og inn av området. Samtlige biler og deres respektive parkeringslys, baklys og øvrige lykter fungerer som de skal. Det gjør de også på en blåsort Mazda siger inn.

– Og her er lysene i skjønneste orden?

– Ja, jeg fikk den iallfall godkjent på EU-kontrollen tidligere i år, sier bileier Anniken Solheim.

Nye regler

1. oktober ble det innført forandringer i reglene som gjelder for montering av ekstra billys.

– Det er blant annet gjort lettelser som medfører at det ikke lenger er begrensninger i antall fjernlys eller lysstyrken fra disse. Men det er fortsatt krav om forsvarlig montering og typegodkjenning i form av at lyktene er E-merket, sier Arild Hansen.

Hvis kjøretøy har montert lys som ikke er godkjent, vil det bli registrert som en mangel ved en kontroll, ifølge Hansen.

– De justerte lysreglene inneholder også bestemmelser om bruk av LED-planke, symmetrisk montering, parkeringslys og integrering med bilens systemer når den har adaptive lykter. Det er viktig å gjøre seg kjent med dette før ettermontering, og bruke kvalifiserte leverandører.

Artikkeltags