En mors krise i én tagning

KRISE: Vanligheten etableres før alt snus på hodet. Jentas mor (Pia Tjelta), og etter hvert faren (Anders Baasmo Christiansen) holder på å forgå av frykt og forvirring. Foreldrenes avmakt og fortvilelse stilles opp mot sykehuspersonalets profesjonelle ro.

KRISE: Vanligheten etableres før alt snus på hodet. Jentas mor (Pia Tjelta), og etter hvert faren (Anders Baasmo Christiansen) holder på å forgå av frykt og forvirring. Foreldrenes avmakt og fortvilelse stilles opp mot sykehuspersonalets profesjonelle ro.

Artikkelen er over 1 år gammel

Mandag og onsdag inviterer kinosjefen til den norske filmen Blindsone, som er Tuva Novotnys debutfilm har fått sterke kritikker for Pia Tjeltas imponerende rolletolkning som moren til et barn i krise i én tagning på 1 time og 38 minutter. - En film alle som jobber med barn bør se, mener kinosjef Robert Jenbergsen.

DEL

SPESIALPRIS PÅ KINOPREMIEREBlindsone følger en mors kamp for å forstå sin datters krise, når den rammer hele familien. Hvordan kan vi som voksne, foreldre og samfunn hjelpe barn og ungdom å åpne opp om vanskelige tanker og psykiske lidelser, når idealene bygger på lykke og overskudd?"
skriver Filmweb.no om Blindsone, som er Tuva Novotnys debut som spillefilmregissør. Filmen er imponerende nok tatt i én tagning, noe som også gjør den svært sjelden, og imponerende. Det er første gang en norsk film er tatt opp slik.

Ekstrem rolle
- En film alle som jobber med barn bør se, mener kinosjef Robert Jenbergsen, som viser filmen til spesialpris både mandag og onsdag.
- Kinosjefen på Ås mener dette er en av filmene du MÅ få med deg i høst, sier Jenbergsen, og ber oss sitere:
«Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne med Blindsone, for det er en film som traff meg så til de grader rett i hjertet – både filmhjertet og det ordinære hjertet (jeg har to). Jeg har ikke lyst til å avsløre for mye om den, for det er en film som oppleves best når man ikke vet altfor mye i forkant, men jeg vil nevne at Pia Tjelta leverer en helt overmenneskelig skuespillerprestasjon som hun får Amanda for neste år (hvis det finnes rettferdighet i verden). Videre er filmen skutt i én eneste tagning, noe som er en utrolig krevende øvelse for en fotograf, og som gir denne filmen en helt unik intensitet og nerve. Sist, men ikke minst er dette en virkelig tankevekkende behandling av et vanskelig, men uhyre interessant tema. I mine øyne er dette en av årets beste filmer. Ikke bare i Norge, men internasjonalt også. Det er en av årets beste filmer, punktum!»

Norge favoritten
- Jeg håper folk får med seg denne, sier Jenbergsen, som liker at norsk film markerer seg på kino om dagen.
Tuva Novotny er født i Stockholm og bosatt i København, men hun er samtidig en av de mest brukte skuespillerne i norsk film. Tuva mener at norsk film er aller best i Norden, og følgelig er det kanskje ikke så rart at hun da også regidebuterer med en norsk film, der Pia Tjelta spiller en mor som skjønner at hennes datter er langt mer ute enn hun ante. Tjeltas tolletolkning er kalt ekstrem, og filmen har hentet flere seksere på terningen fra anmelderne.

Hjem fra trening
To tenåringsjenter går hjem fra håndballtrening og snakker sammen, om prøver, om foreldrene sine, om de andre jentene på laget. De er nesten identiske, slik tenåringsjenter kan være: Det er så vanlig, så vanlig, men i løpet av kort tid skal en av de to ta et dramatisk valg. Likheten i det ytre var ikke likhet på innsiden. Ett av de store temaene i «Blindsone» er hvor lite man egentlig vet om det som skjer i hodet og hjertet til dem man ser hver dag. Har barnet det bra, eller går hun inn for å berolige og glede omgivelsene?

Én tagning
Samtalen mellom jentene er lang, den tar opp nesten tyve minutter av «Blindsone», som er laget med én eneste tagning og foregår i real time. Filmen på én time og 38 minutter gjengir akkurat en time og 38 minutter av hovedpersonenes liv. Vanligheten etableres før alt snus på hodet. Jentas mor (Pia Tjelta), og etter hvert faren (Anders Baasmo Christiansen) holder på å forgå av frykt og forvirring. Foreldrenes avmakt og fortvilelse stilles opp mot sykehuspersonalets profesjonelle ro.

Drevne Tuva Novotny
Novotny har, til tross for at hun bare er 39 år, spilt i 40 spillefilmer og 18 TV-serier. Nordmenn vil helst huske henne fra TV-seriene Nobel og Dag og de norske filmene Rosemari, Kongens nei og Fuck up. Hun har også blitt oppdaget i Hollywood. Mange har nok også sett henne i NetFlix-storfilmen Annihilation.
Men nå er hun skikkelig på gang som regissør, med enda en film i ermet etter Blindsone, som er en av tre norske kandidater til Oscar-nominasjon for beste utenlandske film.




Artikkeltags