(Laagendalsposten)

Markedsføringen inkluderer også en egen nettside, visit-vegglifjell.no, som i likhet med uvdal.no i Nore og Uvdal, satser på å synliggjøre hele kommunen, både som hyttedestinasjon, å fremheve muligheten for opplevelser, og å vise fram næringslivet i området.

Men ifølge en pressemelding er selskapet kanskje mest fornøyde med å ha fått med seg lokale bedrifter og andre på dette spleiselaget.

– Reiselivet har en klassisk utfordring med å finansiere fellesgoder som alle vil ha, men som «ingen» vil betale for. Da snakker vi om «grønn infrastruktur» som skiløyper, turstier, kart og lignende, og om markedsføring av reisemålet. I og med at vi ikke har noen offentlig turistskatt som kan finansiere dette, har vi løst dette med private avtaler, sier daglig leder i Vegglifjell Eiendom, Solveig Kongsjorden, i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Skal bygge opp Vegglifjell som merkevare

– Et løft

Rollag-ordfører Viel Jaren Heitmann er ifølge pressemeldingen fornøyd med dannelsen av Team Vegglifjell.

– Det er virkelig moro å se hvordan grunneiere og næringslivet samler seg og gir bygda et skikkelig løft. Vi har fra kommunen ønska å utfordre på dette med bærekraft på Vegglifjell, sier hun og fortsetter:

– Samtidig har vi tenkt at det er en stor oppgave å sikre felles forståelse og ønske om en bærekraftig utvikling. Her har Vegglifjell Eiendom med grunneierne og næringslivet i spissen kommet oss i forkjøpet, og viser at næringa sjøl tar et stort ansvar for denne utviklinga, sier ordføreren.

Kongsjorden er også inne på dette med bærekraftig utvikling på fjellet.

– Fra tidenes morgen har grunneierne vært opptatt av hvordan vi kan utnytte ressursene uten å ødelegge for fremtidige generasjoner. Bærekraft ligger i sjela vår. Nå har vi tatt steget videre, sier Solveig Kongsjorden.

LES OGSÅ: Kaprer hyttefolket: – I går var det kø her allerede før vi åpnet