Hvorfor må alle kjøre bil?

HELSEPARTIET: Kyrre Dahl, fylkestingskandidat, Helsepartiet Vestfold og Telemark.

HELSEPARTIET: Kyrre Dahl, fylkestingskandidat, Helsepartiet Vestfold og Telemark.

Av
DEL

Det har vært mye snakk om bompenger i årets valgkamp, men det er få som er klar over at vi er i ferd med å nærme oss et samfunn hvor alle må ha bil for å komme seg rundt.

Selv kjører jeg ikke bil og har derfor opplevd kollektivtransporten på nært hold, særlig i Telemark men også i Vestfold, og jeg er ikke mye imponert. Det som er irriterende er at det kan gjøres mye for svært lite penger for å forbedre tilbudet for de som trenger det og mer fristende for de som ønsker å sette fra seg bilen.

Blant de mer hårreisende eksemplene er forbindelsene mellom Bratsbergbanen og buss i Notodden. Du kan f.eks ta bussen fra Rjukan kl. 11.50 på hverdager. Den er på Notodden skysstasjon kl. 13.08. Toget til Porsgrunn går fra Notodden stasjon kl. 13.01, altså 7 minutter tidligere. Bussen til Gvarv og Bø går 12.55, altså 13 minutter før. Jeg kunne trukket fram mange slike eksempler både i Telemark og Vestfold.

Det som er utrolig er at det er fylket som har ansvaret for alle disse forbindelsene. Hvor lenge du må vente på neste buss eller tog varierer, men du kan fort risikere å måtte sitte to timer på skysstasjonen i Notodden bare fordi man ikke kan prate sammen hos fylkeskommunen. Her trenger man ikke bruke en ekstra krone, det er bare å bruke hodet.

En annen ting er at toget ikke lenger går inn til skysstasjonen, men til stasjonen og det er INGEN fornuftig måte å komme seg mellom de to på. Det virker som om man helst ikke vil at folk skal bruke Bratsbergbanen. Ikke korresponderer den godt med Sørlandsbanen heller.

Billetter er en egen verden. Hvorfor man ikke kan kjøpe en billett fra Rjukan som også gjelder for toget til Porsgrunn er for meg en gåte, når det er fylket som finansierer begge. I både Telemark og Vestfold burde man fått til en avtale med Vy eller de neste som skal kjøre togene på Vestfoldbanen. Da kan man kjøpe en billett eller månedskort som gjelder både buss og tog og tar deg fra A til B på en billett. De har fått dette til i Oslo og Akershus og mange andre byer rundt omkring i verden.

Dette er ikke gratis, men det er mulig å bruke de togene som likevel går og har ledig kapasitet sør for Tønsberg, så man kan få langt flere til å bruke kollektivtransport for en relativ rimelig penge. Flere folk som bruker bussene vil veie opp for noe av utgiften.

Men, man må jo også tenke helhet i transport-politikken. Mangel på fortau eller gangveier gjør at det blir en fysisk anstrengelse bare det å komme seg til bussen. Når jeg skal besøke familie på Kjørbekk har det nå blitt så mye biltrafikk at det er blitt farlig å gå langs den korteste veien. Derfor må jeg ta bussen et stopp til hvor det går en litt mindre farlig gangvei.

Dermed er vi faretruende nær et samfunn hvor man må ha bil for å komme seg rundt, selv i tjukkeste Grenland. Det er neppe bra, hverken for helsa, miljøet eller klimaet. Dette er noe jeg mener politikere som nå skal inn i kommunestyrer og fylkesting må ta alvorlig i årene som kommer.


Artikkeltags