Åpen trafikkveld i kinosalen

TRAFIKKSIKKERHET: Med den tykke jakka blir avstanden til beltet altfor stor, noe som øker sjansen for skader på barnet ved en kollisjon, sier Trond Boye Hansen, som i februar kommer til Rjukan med resten av "Team Martin" 
. Foto: Tom Gustavsen, Romerikes Blad/ANB

TRAFIKKSIKKERHET: Med den tykke jakka blir avstanden til beltet altfor stor, noe som øker sjansen for skader på barnet ved en kollisjon, sier Trond Boye Hansen, som i februar kommer til Rjukan med resten av "Team Martin" . Foto: Tom Gustavsen, Romerikes Blad/ANB

– Mange er fremdeles  ikke klar over hvor avgjørende de små detaljene kan være dersom du havner i en trafikkulykke. Blant annet hvordan du fester bilbeltet.

DEL

Det sier Trond Boye Hansen - paramedic, sykepleier og ulykkesgransker. Her i landet er det neppe noen som vet mer om det som skjer når et barn blir involvert i en trafikkulykke – enn han.

Lørdag 8.februar kommer han og resten av «Team Martin» til Rjukanhuset for å informere – og ikke minst – inspirere til bedre trafikksikkerhet. Sammen har dette teamet drevet forskning og analyse av trafikkulykker fra 2007 og frem til i dag.

Det er Rjukan og Tinn Røde Kors som inviterer unge og erfarne bilister til samlingen denne lørdags formiddagen. Her er det gratis inngang.

Boye Hansen vil holde et foredrag og bilder på temaet «Bruka av bilbelte og «nybilanatomi», som ikke minst er interessant for foreldre og besteforeldre som hver dag spenner barn fast i bilseter.

Han mener blant annet at barn ikke bør ikke sitte i glatte og tykke boblejakker i bilen.

- Det kan få fatale konsekvenser. Tykke vinterklær øker nemlig avstanden mellom beltene og kroppen. Det fører til større frigang for barnet ved en kollisjon og dermed økt fare for alvorlige skader, sier han.

Vinterpolstrede barn kan dessuten framstå mer bredskuldrede enn de faktisk er, noe som øker risikoen for at beltene skal skli av skuldrene. Dette vil Boye Hansen forteller mer om på Rjukan.

Teamet består også av Helge Bærland som også er pensjonert ambulansearbeider. Hans bolk er kalt «Konsekvens av valg i trafikken»

Med seg har de Martin Hasle som ble varig trafikkskadd for 19 år siden. Martin kan ikke snakke selv, men han har en datamaskin som han styrer og hjelper han å formidle budskapet. Morten – faren hans- er med for å fortelle deres historie.

Martin og kameraten hans skulle ut på en liten kjøretur. Ungdommelig overmot, alt for stor hastighet og litt rus gjorde sjansen for et uhell stor. Bilen skar ut i en sving, ble kastet gjennom luften og knakk en stolpe. Da den knuste bilen kom til ro satt Martin hardt skadd i passasjersetet, mens kameraten hans døde momentant.

Boye Hansen forteller til RA at ungdom mellom 16-25 år er massivt overrepresentert i trafikkulykker.

- Ifølge Trygg Trafikk har ungdom med ferskt førerkort har 40 ganger høyere risiko enn gjennomsnittsbillisten for å havne i en møte- eller utforkjøringsulykke, påpeker han.

- Vi ønsker ikke å vifte med pekefingeren eller være belærende, men vil at folk skal vite hvilken risiko de setter seg selv og andre i. Det å komme til Rjukan er et ledd i vår kamp for å realisere "Nullvisjonen" – altså en framtid hvor ingen blir drept eller livsvarig skadd i trafikken, understreker Trond Boye Hansen.

Artikkeltags