Rjukan trafikkstasjon har fortsatt åpent bare én dag i uka, men kjøreskoler i distriktet kan fortelle om at den enorme pågangen har begynt å gi seg.

Vidar Sveinsen, som er leder for Tinn Vinje Trafikkopplæring A/S, mener det er mange faktorer som spiller inn i hvor lang ventetid elevene får.

Takket nei til elever

Under pandemien har det som nevnt vært enorm pågang, og mange trafikkskoler må henvende elever videre til andre skoler på grunn av manglende kapasitet. Vidar Sveinsen takket pent nei til alle disse forespørslene.

- Vi fikk noen henvendelser fra elever fra Oslo-området og Kristiansand, men jeg takket pent nei. Grunnen er at jeg er livredd for å ta noen smittede inn i Tinn som har hatt veldig lavt smittetrykk i forhold til de store distriktene, forteller Sveinsen.

Logistikk og dårlig planlegging

Det er mye ventetid og planlegging som går inn når en skal ta førerkortet, og det er mange elever som er sent ute med å ta teoriprøven. Dette fører til at de ikke får reservert oppkjøring i tide, og må ofte vente lenge etter 18-årsdagen til de kan sette seg bak rattet.

- Selv om det har vært begrensninger under korona, har mye av ventetiden her vært på grunn av at elevene ikke har tatt teoriprøven fort nok. Den kan tas før de fyller 18, og jeg maser ofte på at de må begynne å lese og ta den så fort som mulig, slik at de slipper å vente så lenge, forklarer kjørelærer Vidar.

God planlegging er spesielt viktig i Tinn, for her er trafikksentralen bare åpen en gang i uka. - Hvis du bestiller time på nett.

- Det er vesentlig å planlegge godt i dette distriktet. Det er bare en maskin på Rjukan, og det kan tas fem prøver om dagen. Det som ofte skjer her i Tinn er at mange ikke møter opp uten å si ifra, og da står prøvemaskinen ubrukt når noen andre kunne brukt den, det er særdeles dumt, fortsetter kjørelæreren.

Koronarestriksjonene satt begrensninger på hvor mange som kan være i en bil, og på øvingsbanene. Tinn Vinje Trafikkopplæring A/S var fullstendig ute av drift i 2,5 måneder i fjor på grunn av pandemien, og når det ble åpnet for drift igjen var det svært begrenset kapasitet.

Øvingsbanen i Skien tillot på et tidspunkt ikke mer enn en elev i undervisningsrommet, og det var veldig begrenset hvor mange som kunne bruke banen om dagen.

- Da ble det propp, spøker Sveinsen.

Med få smittetilfeller og gradvis gjenåpning, ser Vidar Sveinsen likevel lyst på fremtiden. Han har gode hygienerutiner, og desinfiserer hver bil etter bruk. Så lenge elevene planlegger godt, skal det ikke være noe problem å få lappen for 18-åringer i distriktet.