Fokus på automobilen i verdensarven

Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

- Sam Eyde markerte seg kraftig på bilfronten, sier foredragsholder Trond Aasland, som nå inviterer bil- og historieinteresserte til Admini på torsdag kveld. Aasland er invitert av IOGT i Tinn og Rjukan & Tinn Motorhistoriske Klubb til å holde lysbildeforedrag om automobilen i verdensarven.

DEL

Det er to lokale foreninger som samarbeider når de torsdag inviterer åpent alle bil- og motorinteresserte til å se og høre lokalhistoriker Trond Aasland holde lysbildeforedrag om Automobilen i verdensarven. Det skjer samtidig med at de inviterer lokale veteranbilinnehavere til å ta fram doningen og kjøre den til Rjukan Admini.
- Det blir kortesje opp til Admini, der bilene vil være utstilt mens det hele foregår, sier leder av Rjukan & Tinn Motorhistoriske Klubb John Ausland.
- Der blir det så kaffe og kakebuffet og bilprat, før Trond Aasland holder lysbildeforedrag om bilhistorien, ikke minst rundt Sam Eyde og hans biler, sier Ausland.

Og Sam Eyde var opptatt av bil, får vi vite av Trond Aasland, til daglig rådgiver i NIA, og som har holdt en lang rekke historiske lysbildeforedrag i samarbeid med IOGT i Tinn de seinere årene.
- Nå har vi også med den lokale motorhistoriske klubben med som arrangør, der de håper at mange medlemmer og ikke-medlemmer tar med sine veteranbiler og lager ramme rundt arrangementet på Admini, sier IOGT-leder Thorleif Jenssen, som presiserer at arrangementet er åpent for absolutt alle.

Les også: 1908 - og et bilde og et postkort


- Da automobilen kom til Rjukan: «Har De ulvepels og storstøvler? er overskriften, forteller Aasland om arrangementet 24. mai.
- Temaet er automobilens inntok i det nye industrisamfunnet og det som idag er verdensarven. Jeg har samlet endel bilder der industrireisingen på Rjukan og Notodden jo også kom på en tid da også automobilen gjorde sitt inntog i Norge. Et tydelig uttrykk for det er at generaldirektør Sam Eyde allerede i august 1906 fikk levert en stor Mercedes fra Tyskland, sier Aasland.

- Året etter ble det innkjøpt to biler til, en til advokat Rygh og en til ingeniør Kloumann. Bilen ble på flere måter bakt inn i fortellingen om industrieventyret. Allerede i 1912 finner vi en fortelling i Rolfsens lesebok for folkeskolen om en bilreise til Rjukan. Den begynner slik: «En dag i vinter som det var 15 graders kulde, ringer ingeniør Kloumann, en av direktør Eydes udmerkede medarbeidere, i telefonen: «Vil De være med til Rjukan?» «Ja» - «Har De ulvepels og storstøvler?» - «Ja» - «Jeg kommer med automobilen klokken halv fire».
– «Velkommen!»

- Selvsagt ble det også laget fortellinger om den nye kongen, Haakon VII, som ikke hadde bil da, men fikk låne Sam Eydes bil og sjåfør når kongen skulle ut på ulike oppdrag. Eyde hadde nok slett ikke noenting imot dette – og han likte å være vertskap for både konger og annet fint folk, sier Aasland.
- I kåseriet får vi blant annet høre om den franske investoren Albert Kahn som besøkte Rjukan i 1912 i følge med egen fotograf som tok fargebilder. Blant mange andre vi får høre om er direktør Tormod Gjestland som fikk førerkort i 1916 og Tinfos-direktør Halvor Holta, som kjørte Rolls Roys med innlagt høydemåler, antakelig fordi han likte seg godt på høyfjellet i Tinn, forteller Aasland.

Les også: 1908 - og et bilde og et postkort

Artikkeltags