- Vips var god å kjøre, men bensinregningene var ikke like morsomme !

Magne og Arne Heisholt kjøpte "Vips" våren 1972. De tok den med fra Møsvann og sjøsatte den på Tinnsjøen (privat foto)

Magne og Arne Heisholt kjøpte "Vips" våren 1972. De tok den med fra Møsvann og sjøsatte den på Tinnsjøen (privat foto)

Av

Til Møsvatn kom nye grunneiere som sjøsatte motorbåter i kjølvannet av Møsvandkomiteen og Turistforeningen. En av dem er «Vips»som har vært eid av godsherre Mathiesen, hoffjegermester Fearnley, sabotøren Poulsson til brødrene Heisholt. Nå står den lagret på Follo museum.

DEL

Turistforeningen som åpnet Krokan som sin første turiststasjon i 1871 stod også bak flere av de første båtene på Møsvatn. Går vi tilbake til referat fra foreningens generalforsamling i november 1874 leses at avsatte midler til utbedring av veien mellom Krokan og Raulandsstranden stod ubenyttet, men at det var anskaffet en båt på Mjøsvandet. I foreningens årbok 1888 opplyses «Endvidere er bevilget midler, 80 kroner, til bygning af en hestefærge til afbenyttelse på Mjøsvand fra Holvig, hvor nå hestene må svømme over vandet»


HC og "Møsvand"

Neste båt var «HC» - Porsgrund Mekaniske Verksteds første motorbåt bygget i 1904 for Komiteen for Regulering af Møsvand og oppkalt etter komiteens formann, brukseier H. C. Hansen i Skien. «HC» ble senere overtatt av Turistforeningen og gikk i turisttrafikk fra 1912 til 1953. Så et hopp til nåtid og «HC» ble gjenkjent hos en skraphandler i Ringebu og som ble skrevet om i RA 28 desember i fjor. Herav kan det fortsatt være en god ide å hente båten hjem til Telemark for oppbevaring innen det er for sent.

Men det var «Møsvand» som innledet turisttrafikken fra dammen til Liseth i 1910 – en motorbåt på 25 fot bygget i 1904 som var til låns av Rjukanselskapet fra en fortid muligens på Tinnsjøen.

Godseierens plattgatter

Så i 1916 kom to motorbåter av type plattgatter til Møsvatn. Den ene stod til Sam Eydes disposisjon og bruk til hans eiendom «Kromviken». Båten er i fortsatt drift, og Vinje kommune har hatt ønske om overtakelse for ulike formål på Møsvatn inntil planene strandet under forhandlinger om kjøp.

I dette lys kan det være interessant å trekke frem den andre fra langvarig lagring og glemsel. Godseier Haaken L. Mathiesen, eier av Eidsvoll Verk tok «Vips» til Møsvatn i 1916 - opprinnelig «Vips lll» på 28 fot bygget av A/S Maritim i 1913 etter tegninger av disponenten, ingeniør Alf G. Nielsen. Det er antatt at båten var en av tre like plattgattere som verftet hadde bygget for spekulasjon, og det var samme verft som bygde «Eydebåten» i lignende konstruksjon og størrelse i 1916.




Vant motobåtkonkurranse

Direktør Hugo Wetlesen for Schous bryggeri var første eier, og vi ser sporene etter deltakelse i flere motorbåtkonkurranser i Kristianiafjorden. I juni 1913 vant båten 1. premie på distansen Moss – Kristiania i klasse for hyttebåter. I juni 1914 stilte båten i et race 35 kvartmil fra Skarpsno, men den var nå falt ned til andre plass. I juli 1914 fikk «Vips III» Kristiania Sjøforsikrings pokal for vakker og praktisk innredning i kategori «cruiser under 30 fot» som var konstruert og bygget i Norge» . Det siste som vites fra Kristianiafjorden er tredjepremie fra høstracet 13 kvartmil fra Dronningen til Steilene i august 1915, og da hadde Wetlesen byttet ut den originale «Reynold» motoren med en «Wisconsin». Det kan alltids tenkes at dette skjedde i håp om å bedre statistikken, og at det var i sin skuffelse at han overlot båten til sin fetter Haaken L. Mathiesen som var på utkikk etter en passende båt for Møsvatn hvor han blant flere velsituerte personer hadde kjøpt store eiendommer til privat jaktterreng. Imidlertid ble kommunal forkjøpsrett av hans eiendommer forsøkt rettslig som i 1920 endte med at Tinn kommune gikk til kjøp av eiendommene. I denne situasjonen ble «Vips» overtatt av Hoffjegermester Thomas Nicolay Fearnley.

Og vips så tok Poulssons over

Ca. 1930 ble «Vips» overtatt av ingeniør Jens Poulsson, Rjukan – og som senere gikk i arv til hans sønn og kjente krigssabotør, Jens-Anton Poulsson.

Engang på 60-tallet kjøpte Gunnulf Espeland, Stuvetrå i Atrå «Vips» mens han jobbet på Skinnarbu Høyfjellshotell, og han solgte videre til brødrene Magne og Arne Heisholt på våren 1972 som tok den til Tinnsjøen og Bjørkeneset. Båtkonstruksjonen gir gode fartsegenskaper, og Arne Heisholt kan opplyse at båten kunne holde følge med motorfergen «Storgut» som gir en fart opp mot 15 knop. Minstebror Finn Øystein overtok i 1975, og Kåre Bakken fra Hurum kjøpte «Vips» i 1997 for transport ut av Tinnsjøen. Bakken fikk solgt båten til Follo Museum i 2003 som fortsatt holder den oppbevart i et magasin på Ås.


- En morsom båt å kjøre

Finn Øystein minnes at de hadde mange fine turer på Tinnsjøen med båten.

- Båten var i dårlig forfatning da den hadde stått en tid i et åpent båthus på Møsvatn. Vi startet renoveringen, men ble ikke ferdig, sier Finn Øystein Heisholt.

Da de overtok båten fungerte ikke motoren.

- Wisconsin-motoren ble skiftet ut med en FM-motor, altså produsert ved Fredrikstad Mekaniske Verksted. Den motoren kom fra Tinnoset hvor den tidligere hadde løftet damluker, forteller han.

Den gamle motoren tok de vare på og lot den senere følge båten.

- Jeg husker at båten lå veldig stabilt i vannet – selv med høy hastighet. Nå var den veldig spiss foran og bred bak. I det hele tatt veldig strømlinjeformet. Den var bygd i en veldig spesiell byggeteknikk med bord mot bord, ikke overlapp. Innredningen er i mahogni og skroget av eik. En morsom båt å kjøre, rask til å være en båt fra rundt 1.verdenskrig, men bensinutgiftene var ikke fullt så morsomme. Den brukte en god del for å si det sånn. Jeg håper jo båten kan bli restaurert engang og kanskje få seg en tur på Møsvatn eller Tinnjøen igjen, sier den tidligere båteieren.


IDAG: Nå ligger båten oppbevart i et av magasinene til Follo museum.

IDAG: Nå ligger båten oppbevart i et av magasinene til Follo museum.


Artikkeltags