Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik får du et kjøkken skreddersydd til deg

Annonse fra Carlsen Fritzøe

I en jungel av muligheter har utallige kjøkkenkunder fått glede av ekspertisen Toril Huse Aasen (47) har opparbeidet seg gjennom 18 år som kjøkkenrådgiver. Nå har hun styrket laget med Martine Brockhus (30) i kjøkkenavdelingen i Bø.

– Jeg synes det er veldig fint at man har så mange muligheter nå, forteller Toril Huse Aasen og viser oss noe av utvalget i benkeplater. Her er alt fra tre til laminat og stein.

– Vi jobber med totalkonsept, så når du plukker ut kjøkken så plukker vi samtidig hva slags gulv, vegger og maling som passer til, så det ikke kommer noen overraskelser og at ting ikke passer inn, forteller hun og legger til:

– Du skal ha et kjøkken i 20-30-40 år, for Sigdal er kvalitet, det er ikke noe du skal måtte bytte ut etter 5-10 år. Da er det viktig å treffe riktig både på funksjonalitet og design, påpeker hun.

Hvitevarene har blitt leketøy for gutta

Takhøye skap og steikeovn i høyskap er noe de fleste kjøkkenkunder i Bø har på ønskelisten.

Dessuten er kjøleskuff, dobbel stekeovn (helst med damp) og moderne løsninger uten overskap, noe flere og flere etterspør.

– Det er ofte at damene bestemmer selve kjøkkenet, men når det kommer til hvitevarer melder gutta seg på.

Toril viser frem en platetopp hvor du er garantert å slippe å overkoke pastaen, for platetoppen regulerer varmen etter råvare. Like bak er en kombistekeovn med damp i høyskap.

– Her slipper man å bruke kokebok, for det er integrerte oppskrifter i ovnen. Enkelte har også stekesensorer, så du kan sette kaken inn i kald ovn, også sier ovnen ifra når den er ferdig. Hvitevarene har blitt litt leketøy, så det er gøy, smiler hun. 

Blått og grått mest trendy i Bø

Å tilpasse kjøkkenet med en helt egen fargekode er blitt en suksessfaktor for kjøkkenavdelingen hos Carlsen Fritzøe. Har man forelsket seg i en fargekode kan Sigdal-kjøkkenet leveres i nøyaktig den fargen.

– Her er i Bø er det mange som ønsker seg blå- og gråtoner, forteller Torils kollega Martine.

– Vil man ha en farge uten å helt vite hvilken så har vi en malingsbar her hvor vi ofte finner frem ulike fargemuligheter for kundene.

Martine har bakgrunn som interiørdesigner og er spesialist på farge. Da hun begynte hos Carlsen Fritzøe var kjøkkenavdelingen målet og nå jobber hun tett med Toril for å bli fullverdig kjøkkenkonsulent.

Toril og Martines tips til deg som vil forfriske kjøkkenet raskt

• Maling gjør mye med et kjøkken! Ta med bilder av kjøkkenet ditt til Toril eller Martine, så finner de alternative farger.

• Skift benkeplate - vips får kjøkkenet et helt nytt uttrykk.

• Bytt håndtak eller knotter. Dette er en liten endring som kan gjøre mye ut av seg.

På tegnetimen skaper Toril og Martine kjøkkenet etter ditt ønske, mens du følger utviklingen på storskjerm.

Tegner kjøkkenet på storskjerm og sender over i 3D

Hos Carlzen Fritzøe i Bø er en stor del av Torils hverdag å gjennomføre uforpliktende kjøkkenveiledning for de som skal bytte ut kjøkkenet.

– På en kjøkkenveiledning forteller kunden om ønsker og behov og jeg får stilt spørsmål. Jeg tegner kjøkkenet mens de følger med på storskjerm, også utvikler vi kjøkkenet på et par timer, forteller Toril, som også er utdannet møbelsnekker.

Om man ønsker det reiser Toril også på gratis hjemmebefaring.

– Når resultatet er klart sender vi en 3D-fil som man kan åpne på mobilen. De får VR-briller her hos oss, så kan de bevege seg rundt i sitt nye kjøkken når de kommer hjem.

Herregårdskjøkken har vært en klassiker i Bø i lang tid, men Torill avslører at det ofte er unge kjøkkenkjøpere som ønsker seg dette. – Kommer man opp i alder vil man ha minst mulig vedlikehold og da velger de ikke profilerte skap, påpeker hun.

Hevder seg mot store kjøkkenavdelinger

I år troner Toril i Bø på toppen over mestselgende kjøkkenavdelinger hos hele kjeden Carlsen Fritzøe. Med ett årsverk leder Torils kjøkkenavdeling mot andre i kjeden, som kan ha så mange som 10 kjøkkenspesialister.

– Hva slags rykte ønsker du at kjøkkenavdelingen skal ha?

– At vi er flinke i jobben vår og kan anbefale de riktige løsningene. For meg er det viktig å alltid tenke på kundens beste og ikke prakke på de ting de ikke har bruk for. Det er best i det lange løp og da kommer de tilbake om de trenger noe annet innenfor byggvare, avslutter Toril.

Slik er kjøkkenreisen hos Carlsen Fritzøe

1. Finn ut hva budsjettet ditt er. Da finner du ut om du har råd til nytt kjøkken eller om du bare skal freshe opp det du har.

2. Book en gratis tegnetime. Ta med en plantegning av huset. Da får du også råd om gulv, maling, vegger om du ønsker. Dette kan legges inn i tegningen.

3. Resultatet får du i 3D og Carlsen Fritzøe gir deg VR-briller som gjør at du kan ta en virtuell vandring rundt i ditt nye kjøkken.

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert i åtte fylker på Sør- og Østlandet.

Redaksjonen i Rjukan Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet