Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Mannen bak Mathuset Eyde:

- Jeg måtte enten selge eller satse

Annonse fra Mathuset Eyde

Vestfjorddalens konditori og spiseri har blitt til Mathuset Eyde, og er nå et komplett mathus med helt egne og nyoppussede produksjons- og selskapslokaler.

En natt i 2011 våknet Torbjørn Vågsland opp og spyttet friskt blod. Kort tid etter fikk konditoren konstatert melallergi. Da var det vinn eller forsvinn for den bakeglade drangedølen. 

- Jeg måtte enten selge eller satse, forteller Torbjørn. Men det var en kort tankeprosess før jeg kom frem til at jeg ville satse og ta Vestfjorddalens bakeri og spiseri et hakk videre.

Vi kommer fortsatt til å være det gamle konditoriet, men nå tilbyr vi så mye mer.

Torbjørn Vågsland

Mathust Eyde

Det tok noen år før satsingen virkelig kom i gang, men etter påske i år trakk Vestfjorddalens konditori og spiseri seg ut av dagligvarebutikkene, samtidig som de pusset opp helt egne produksjonslokaler og foretok en omprofilering.

- Nå er vi Mathuset Eyde, et komplett mathus med et fullverdig kjøkken. Nå tar vi for oss alt fra middager og selskapsmat til konfirmasjoner, dåp og bryllup, egentlig det folk måtte ønske seg, forteller Torbjørn. 

- Vi er jo kjent som konditoriet på Rjukan, men det vi ønsker med en omprofilering er jo å vise at vi er så mye mer. Samtidig som vi så at Vestfjorddalens konditori og spiseri AS var så langt at man måtte trekke pusten før man kom halvveis, forteller Torbjørn og ler. Vi kommer fortsatt til å være det gamle konditoriet, men nå tilbyr vi så mye mer.

Torbjørn legger til at konditoriet i Storgata, som de pusset opp for en stund siden, fortsatt kommer til å være i full drift og at det er der utsalget vil være.

NYE LOKALER: Torbjørn Vågsland viser stolt fram sine nye lokaler i bygg 271 i Rjukan Næringspark.

Satser på lokalmat

Selvom den offisielle åpningen ikke var før lørdag 8. desember forteller Torbjørn at de allerede har hatt julebord hele uken og skal ha enda flere utover i desember. 

- Det viser jo at det er et behov. Det finnes ingen selskapslokaler med eget kjøkken på denne størrelsen her i Rjukan, forteller han. 

Mathuset Eyde er opptatt av lokalmat og samarbeider blant annet med fjellbryggeriet i Tuddal.

- Vi satser så langt det lar seg gjøre på lokale leverandører og kommer til å servere mye lokalmat. Vi legger opp til en grunnmeny med koldtbord, spekebord og tapas, men kommer også til å ha noen sesongbaserte tre-retters menyer. Vi tilpasser oss kundens ønsker og strekker oss så langt det lar seg gjøre, forteller Torbjørn. 

Pusset opp for 2,5 mill

De nye lokalene ligger i Rjukan Næringspark, i det gamle kantinebygget til Hydro, bedre kjent som Kasino. Det har ikke vært drift i bygget på 10-12 år og Torbjørn gleder seg til å vise frem det nyoppussede lokalet som rommer inntill 100 personer.

- Vi har pusset opp for nærmere 2,5 millioner og har nå alt på en plass. Det vil bli en helt annen verden å produsere i disse lokalene, med dagens standard og helt nytt utstyr. Men selv om alt er nyoppusset ønsket vi å holde oss til den gamle stilen og videreføre tradisjonen fra lokalet som ble bygget i 1909, forteller konditoren.

Videre forteller konditoren at de også leverer der kunden måtte ønske, uansett om det er oppe på hytta eller hjemme. 

- Vi levere til alle anledninger, så lenge det er innenfor Tinn kommune, avslutter han og smiler.

Redaksjonen i Rjukan Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet